به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ در جلسه رسیدگی به طرح ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری تهران با حضور حسن رسولی رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران و همچنین حضور سکینه اشرفی معاون برنامهریزی و امور شورا و ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی شهرداری تهران و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران و مراکز آموزشی تابعه آن برگزار شد.
رسولی هدف از برگزاری این جلسه را جمعبندی و نتیجهگیری درباره ساماندهی مراکز آموزش شهرداری از منظر ضرورت، تداوم، حیات، ادغام یا انحلال این مراکز عنوان و اظهار کرد: این تصمیمگیری بر اساس طرحی است که شورا شهر، شهرداری تهران را ملزم به اجرای آن کرده است و کمیته منابع انسانی شورا نتیجه آن را در ابتدای سال ۹۸ باید به صحن شورا ارائه دهد.
وی در تشریح مفادی از این طرح گفت: براساس این مصوبه موظف هستیم گزارشی کامل و جامع در مورد مراکز آموزشی موجود وابسته و تابع شهرداری تهران و نیز نحوه تامین اعتبارات و منابع مالی هزینه شده از ابتدای تاسیس تاکنون ارائه دهیم همچنین در خصوص حذف رشتههای غیرضروری که با عملکرد شهرداری انطباقی ندارند تصمیمگیری شود و نیز سازماندهی و تعیین تکلیف مراکز آموزشی موجود به منظور تمرکزگرایی و تجمیع رشتهها صورت گیرد.
رسولی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد شورا و طرح مذکور گسترش دامنه مراکز آموزشی شهرداری نیست، افزود: ما منکر دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری نیستیم و با موجودیت آن موافق هستیم اما موافق کوچکسازی این مرکز و بهینهگزینی هستیم.
خزانهدار و رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران یادآور شد: طبق گزارشات منابع انسانی شهرداری شرایط بهگونهایی است که ۵۰ درصد منابع انسانی در شهرداری شاغلشان با مهارتهای تحصیلیشان همخوانی ندارد. این در حالیست که سازمان پویا باید بداند به چه شغلهایی با چه سطح دانش و مهارت از طریق بهگزینی میتواند نیرو جذب کند.
رسولی افزود: شورا به این جمعبندی رسیده است که رشتههایی در این مراکز تدریس میشود که شهرداری مسئولیتی در مورد تربیت نیروی انسانی در این رشتهها ندارد. برخی از ردههای شغلی در شهرداری اساسا نیاز به ارتقاء تحصیلی ندارند و باید با آموزش های پودمانی مهارت افراد بالا برود.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری متولی آموزش عالی نیست، افزود: شهرداری ۶ ماموریت دارد که باید بر اساس آنها عملکرد داشته باشد قطعا آموزش شهروندی برای اداره بهتر شهر مفید است اما این وظیفه شهرداری نیست که به آموزش شهروندی ورود کند شهرداری مصرف کننده این نوع خدمات و آموزشهایی عمومی است که متولی مشخص در قانون دارد.
در این جلسه سکینه اشرفی معاون برنامه ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران در دفاع از ضرورت وجود مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران با بیان اینکه این مرکز طبق مجوزی از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و تحقیقات در سال ۸۱ تاسیس شده است گفت: این موسسه برخلاف سایر موسسات آموزشی وابسته به دولت که طبق ابلاغیه سازمان امور استخدامی دولت در مورخ ۹۷/۰۲/۱۸ جهت منحل شدن موسسات آموزشی باید اقداماتی صورت می گرفت، شامل این ابلاغیه نشد که این می تواند ظرفیتی برای شهرداری تهران در جهت آموزش باشد. بنابراین نباید به این موسسه به عنوان یک تهدید نگاه کرد بلکه فرصتی است برای خدمات رسانی.
رسولی در واکنش به اظهارات اشرفی اظهار کرد: جهتگیری شورای شهر بر کوچکسازی و نبود برخی از موسسات غیرضرور است.
ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه تفکیک بین مرکز آموزش و واحدهای تابعه آن برای بررسی تفکیکی هوشمندانه است تصریح کرد: ماهیت هر یک از واحدها با یکدیگر متفاوت است و چاره ای نداریم که تقلیل گرایانه در مورد اجزا سیستم تصمیم گیری کنیم. اگر از من بپرسید حال و روز آموزش در شهرداری چگونه است، می گویم تلاش هایی در جهت یادگیری صورت گرفته اما عدم تطابق شغل با تحصیلات در شهرداری آماری نزدیک به ۵۰ درصد را نشان می دهد
معاون منابع انسانی شهرداری تهران صدور دستورالعمل هدایت تحصیلی را انقلابی در برنامه تحصیلی کارکنان شهرداری دانست و تصریح کرد: اصلاحات و ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری با تمرکز بر رشته های مورد نیاز شهرداری تهران پیشنهاد داد.
رسولی در جمعبندی این جلسه پایان با تاکید بر اینکه آموزش عالی در شهرداری باید نیازسنجی شود، مهلت دریافت نقطه نظرات شهرداری درباره این طرح را بیستم فروردین ماه سال آینده عنوان کرد و افزود: خارج از این زمان کمیته منابع انسانی شورا جمع بندی نهایی خود را به صحن جهت تصمیم گیری ارائه خواهد داد.
Monday, 25 November , 2024