به گزارش شبکه خبری بین نیوز، پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مهندس صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود: فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار شامل مسیرهای تندروی بخش حدفاصل پل تقاطع خیابان شهید مزینانی تا بزرگراه امام رضا(ع) که از روز بیستم آذرماه سال جاری و با هدف بهره مندی شهروندان از منافع ترافیکی پروژه مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفته بود، روز شنبه بیستم دی ماه رسما به بهره برداری می رسد.

وی گشایش مسیر ۴۸۷۰ متری فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار را تکمیل کننده عملکردهای ترافیکی این معبر بزرگراهی در بخش مسیرهای تندرو دانست و یادآور شد: کاهش بار ترافیک در بزرگراه و میدان بسیج و نیز بخش شرقی بزرگراه آزادگان، تکمیل رینگ خارجی شبکه بزرگراهی و ساماندهی ترافیک مبادی ورودی جنوب شرق پایتخت از مهمترین دستاوردهای ترافیکی بهره برداری از فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار به شمار می آیند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با بیان آنکه متعاقب این بهره برداری، کلنگ آغاز عملیات اجرایی فاز نخست پروژه احداث محور شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) نیز به زمین می خورد، یادآور شد: متعاقب انتخاب طرح پروژه از میان ۲۴۰ طرح از طریق برگزاری مسابقه ای بین المللی و نیز انعقاد تفاهمنامه میان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران در تیرماه سال ۱۳۹۹، حدود ۲،۷ کیلومتر از مسیر ۹ کیلومتری این محور مورد آزادسازی قرار گرفت و به این ترتیب عملیات اجرایی پروژه از روز شنبه هفته آینده رسما توسط شرکت یادمان سازه آغاز خواهد شد.

وی با بیان آنکه بخش نخست آزادسازی اراضی مورد نیاز برای احداث محور شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) شامل یک مسیر ۲۷۷۰ متری به عرض متوسط ۳۴ متر و مساحت ۹۴۱۸۰ متر مربع در ۲ قطعه واقع در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران می باشد، خاطرنشان ساخت: فاز نخست پروژه شامل ۴ محدوده اجرایی می باشد. محدوده های اول و دوم به مساحت ۱۷۶۸۰ مترمربع در بخش حدفاصل میدان شهدای مدافع حرم تا امام زاده حسن(ع) در منطقه ۱۷ و محدوده های سوم و چهارم به مساحت ۱۷۰۰۰ مترمربع در بخش حدفاصل بوستان ۱۵ خرداد تا خیابان آیت ا… طالقانی واقع در منطقه ۱۸ قرار دارند.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تکمیل پروژه احداث محور شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) علاوه بر تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار شهر تهران، در رونق گردشگری شهری نیز موثر خواهد بود. اولویت نخست حرکت در این محور با پیاده و دوچرخه بوده و ۲۲ کوشک با کاربری ایستگاه دوچرخه، موزه، مراکز فرهنگی، فضای تجاری و مراکز اختصاصی بانوان از جمله عناصر شاخص طرح است.

گفتنی است پروژه احداث محور شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) پس از انتقال خط راه آهن تهران- تبریز به زیر زمین در سال ۱۳۹۲، روی بام این تونل در محدوده ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی- غربی و عرض متوسط ۳۰ متر با وسعت حدود ۲۷ هکتار تعریف شده است که با احتساب فضای بین جدار ساختمان های شمالی تا جنوبی طرح و خیابان های موجود، این محدوده در مجموع به حدود ۵۰ هکتار در فازهای بعدی افزایش پیدا می کند.