وزیر راه و شهرسازی گفت: ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو برای همه سرفصل‌های حمل و نقل در مقابله با سیل تمهیداتی اتخاد کرد.

به گزارش ایلنا، «محمد اسلامی» امروز برای ارائه گزارش از آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان و میزان خسارات وارد شده در اثر سیل، در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

وی اظهار داشت: خسارت های وارد شده به راه های کشور به طور کلی از نوع آب بردگی، آب شستگی، فرونشست، ریزش کوه و یا رانش زمین بوده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مقاطع به بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی (از جمله پل ها و آب رو ها) آسیب وارد شد که در این ارتباط،۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سیلاب اخیر سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی وارد کرد.

اسلامی گفت: در سال جاری وقوع سیلاب سبب شد تا همکاران ما با تلاش مضاعفی نقش خود را ایفا کنند؛ به گونه ای که ما امسال در طول ایام نوروز از ۲۶ اسفند تا ۱۷ فروردین در ۲۴ استان به تناوب ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با مساله سیلاب مواجه شود.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با هشدارهایی که از سوی سازمان هواشناسی ارائه می شد برای همه سرفصل های حمل و نقل برای مقابله با سیل تمهیدات لازم را اتخاذ کرد.

اسلامی ادامه داد: در سراسر کشور حدود ۱۲ هزار نفرنیروی راهداری با بیش از ۹ هزار دستگاه ماشین آلات برای انجام عملیات راهداری و برف روبی و مقابله با تهدیدات سیل همزمان به فعالیت پرداختند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیلاب اخیر موجب فعال شدن چشمه سار ها – که سال ها خشک بودند – شده است، افزود: حرکت آب ها درجای جای جاده ها، آسیب پذیری جاده را زیاد کرده است.

وی ادامه داد: در مسیر رودخانه ها و مسیل ها حجم آبی که روان شد در خیلی مناطق بخصوص در استان های گلستان و لرستان بیش از سه برابر دوره بلند مدت بوده است که این، سبب عبور حجم سنگین آب از روی پل ها بود؛ این میزان آب، خیلی بیشتر از حجمی بود که برای آن پل های بزرگ در نظر گرفته شده بود.

اسلامی با بیان اینکه میزان آسیب وارد شده به جاده اصلی خرم آباد – پلدختر خیلی زیاده بوده است، تاکید کرد: از آسیبی که به ۱۰۸ کیلومترجاده وارد شده، بیش از ۴۰ کیلومتر آسیب جدی است و حدود ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی اساسی دارد اما ۱۲ کیلومتر آن باید جاده جدید احداث شود.

وزیر راه وشهرسازی حجم خسارت های وارد شده به جاده ها و ابنیه فنی را بیش از سه هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به طور همزمان خطوط ریلی نیز دچار آسیب شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سیلاب اخیر حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرو روستا دچار آسیب شد که ۵۰ هزار واحد نیازمند ساخت مجدد است و ۱۰۰ واحد نیز باید تعمیر و بازسازی شود.

وی افزود: همه پیمانکاران بخش خصوصی و نیروهای مسلح در این شرایط نقشی قابل ملاحظه ایفا کردند.

اسلامی ادامه داد: بازسازی ها از لحظه فروکش کردن سیلاب آغاز شده و امید است منابع لازم تامین شده و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرارگیرد.

وزیر راه وشهرسازی به انجام سفر های نوروزی به رغم شرایط سیلابی در کشور اشاره کرد و گفت: در طول نوروز امسال مردم حدود ۴۵ میلیون سفر با خودروی سواری داشتند و حدود ۷.۳ میلیون نفر نیز با اتوبوس و خودروهای کرایه ای به سفر رفتند.

وی ادامه داد: در ایام نوروز سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر با هواپیما و حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر با قطار به سفر رفتند.

به گفته اسلامی، در ایام نوروز امسال ۳.۷ میلیون نفر به سفرهای دریایی و گردشگری دریایی رفتند که بخش خصوصی در این میان نقش مهمی در حمل و نقل داشت.

اسلامی به موضوع مهمی که امروز در دستور کار قراردارد و در جلسه شورای عالی و شهرسازی مطرح خواهد شد اشاره کرد و آن را جانمایی شهرها و روستاها با توجه به حریم رودخانه ها عنوان کرد.

وی گفت: دراین جلسه طرح های جامع معماری و شهرسازی که قبلا مطرح بوده مورد بازنگری قرار می گیرند تا ببینیم تا چه میزان عدم انطباق دارند و باید در مفروضات مهندسی مورد بازنگری قرارگیرند.

وی بر آزاد سازی حریم و بستر رودخانه ها از هرگونه فعالیت و بهره برداری برای بازبودن مسیر آنها تاکید کرد.