معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: از زمان آغاز تهیه طرح هادی (1367) تا پایان آبان امسال، 38 هزار و 47 طرح برای ساماندهی وضعیت عمرانی روستاهای کشور تهیه شده است.

به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت راه و شهرسازی، «محمدرضا شاملو» افزود: اوایل سال ۱۳۶۷ حدود ۵۷ طرح هادی برای روستاها تهیه شد.
به گفته وی، تاکنون برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار ۸۲۲ طرح و برای روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار، ۳۷ هزار و ۲۲۵ طرح هادی روستایی تهیه شده است.
وی اعلام کرد: با تلاش و همت مسئولان و کارشناسان حوزه عمران روستایی در دفتر مرکزی و استان‌ها، در مجموع ۱۸ هزار و ۵۱ طرح هادی در روستاها اجرا شده که حاکی از گستردگی روند اجرای طرح مذکور در روستاهای کشور است.
همچنین بازنگری هشت هزار و ۱۷۳ طرح هادی در سراسر کشور، اجرای ۱۹ طرح گردشگری روستایی، بهسازی بافت های با ارزش روستایی، تصویب ۶ طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در استان‌ها و آغاز مطالعات طرح مکانیابی بهینه سکونتگاه‌های روستایی از اهم فعالیت های انجام شده در چهار دهه گذشته است.
شاملو بیان کرد: از هشت هزار و ۱۷۳ طرح هادی بازنگری شده هفت هزار و ۹۶۵ طرح در روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار و ۲۰۸ طرح در روستاهای دارای کمتر از ۲۰ خانوار بوده است.
به گفته وی، تهیه طرح هادی روستاهای هدف گردشگری از برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که از سال ۱۳۹۱ فعالیت های مرتبط با آن آغاز شده و با انتخاب ۱۷۸ روستا، تاکنون ۱۹ طرح گردشگری روستایی نیز اجرا شده است.

** بهسازی بافت باارزش روستایی
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بهسازی بافت باارزش روستایی را از دیگر فعالیت های آن معاونت در بنیاد مسکن عنوان کرد و گفت: بهسازی بافت های با ارزش روستایی همزمان با شروع برنامه سوم توسعه آغاز شد و در طول این برنامه تهیه ۲۰ طرح بهسازی در روستاهای واجد شرایط کشور در دستور کار قرار گرفت.
به گفته شاملو، در طول برنامه چهارم استان گلستان با ۶ طرح و سپس استان‌های هرمزگان، لرستان، خراسان و ایلام هر یک با ۲ طرح بیشترین طرح ساماندهی را تهیه کردند. در استان‌های اردبیل، چهارمحال وبختیاری و مرکزی نیز یک طرح به اجرا گذاشته شد.
وی افزود: از ابتدا (سال ۱۳۶۸) تا پایان برنامه چهارم (سال ۱۳۸۹)، در مجموع ۲۳۷ طرح ساماندهی در کشور تهیه شد که بیشترین سهم را استان های فارس با ۲۰ طرح (۸٫۴ درصد از کل)، اصفهان با ۱۹ طرح (۸ درصد از کل) و هرمزگان و خوزستان هر یک با ۱۸ طرح (۷٫۶ درصد از کل) از آن خود کردند و استان‌های قم، زنجان و سمنان به ترتیب با یک، ۲ و سه طرح کمترین تعداد تهیه طرح های ساماندهی را داشتند.
به گزارش ایرنا، طرح هادی با هدف ساماندهی معابر و محیط روستایی در سطح کشور انجام می شود و هدف آن زیباسازی محیط روستاها و افزایش تردد گردشگران داخلی و خارجی به این روستاهاست.

  • منبع خبر : ایرنا