محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین اقدامات و ماموریتهای آن مرکز را در راستای سیل در استانهای مختلف تشریح کرد. شکرچیزاده توضیح داد: بخشی از مطالعاتی که مرکز تحقیقات در سیل اخیر برعهده گرفت بررسی و مطالعه رخداد رانش و لغزش لایههای زمین در استان لرستان بود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بازدیدی را از منطقه پلدختر و درود داشته است از اعزام کارشناسان مرکز به استان لرستان در هفتههای گذشته خبر داد و گفت: بررسی و مطالعه اولیهای در مورد رانش و لغزش لایههای زمین در استان لرستان توسط کارشناسان مرکز انجام شد که البته مستلزم کارشناسی بیشتری است. اما بر اساس مطالعات و داده هایی که به دست آمد، وضعیت، هم اکنون وضعیت ناپایداری نیست و قابل کنترل است.
شکرچیزاده افزود: بعد از سیل گلستان در آققلا و گمیشان با هماهنگی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان، شروع به جمعآوری اطلاعات کردیم و نخستین گزارش را به وزیر راه و شهرسازی ارایه کردیم. متعاقبا گزارش مربوط به سیل شیراز آماده شد. در این گزارشها به طور مفصل بر اساس دادههای هواشناسی و دبی آب و اطلاعات مربوط به بستر رودخانهها، ارزیابی از اتفاقاتی که افتاده و اقداماتی که باید انجام میشد و بخشی از آن انجام نشده است را ارایه کردیم. در عین حال، پیشنهادات مرکز نیز در آن گزارشها به تفصیل بیان شده است.
وی با اعلام اینکه مرکز تحقیقات در حال آماده کردن گزارش های مربوط به سیل لرستان و خوزستان است، اعلام کرد: سیل اخیر اتفاق نادری در تاریخ مهندسی کشور بود که همزمان سطح وسیعی از سرزمین ایران را دچار مشکل کرد. در مرکز تحقیقات برای ما مهم است که درس های سیل را جمع آوری کنیم و در دستورالعملها، ضوابط و آیین نامه ها از آن استفاده کنیم.
آسیب سیل به ۱۰ هزار کیلومتر راه، ۵۰۰ پل و چند ۱۰ هزار خانه
شکرچیزاده با اعلام اینکه سیل اخیر، به بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه، بیش از ۵۰۰ پل و چند ده هزار خانه آسیب زد و بیش از ۳هزار میلیاردتومان به کشور آسیب رساند، تصریح کرد: در حال مستندسازی سیل اخیر هستیم با این هدف که درسهای لازم را از آن بگیریم و چنانچه نیاز باشد تغییراتی در روشهای طراحی در دوره بازگشت سیل ارایه کنیم.
برگزاری نشست تخصصی بررسی سیل با حضور وزیر راه و شهرسازی
وی افزود: کارشناسان مرکز در استانهای مختلف مشغول بررسی، ارزیابی و آسیبشناسی هستند و نشست تخصصی را روز یکشنبه هشتم اردیبهشتماه با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار میکنیم. در مراسم روز یکشنبه، دلایل رخدادهای سیل در زمینه های شهرسازی، اینکه چه خطاهایی در ساخت و ساز شهری بوده و کجاها عدم رعایت اصول شهرسازی به کشور آسیب زده است، همچنین، ارزیابی رفتارهای ساختمان ها و مصالحی که در تولید آنها نقش داشتند و در زمینه راه، بدنه راه ها، پل ها و رانش ها مورد ارزیابی قرار میگیرد.
شکرچی زاده خاطرنشان کرد: نشست روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه با این هدف برگزار می شود تا بتواند نتایج آن برای آینده و مهندسی کشور کارگشا باشد.
وی یادآور شد: وقتی ساختمانها، پل ها و راه ها ویران شده اند، آیا قرار است بر همان اساس بسازیم؟ یا اینکه لازم است اصول طراحی را تغییر دهیم؟ اینها مواردی است که نیاز هست مورد ارزیابی قرار بگیرد و این کاری است که مرکز تحقیقات در حال تکمیل آن است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص نقش عوامل انسانساخت در سیل اخیر و همچنین تغییرات اقلیمی، نیز توضیح داد: تغییرات اقلیمی از قبل شناخته شده بود و این تغییرات موجب میشود که شدت بارندگی بسیار بیشتر شود و با تحقیقات این موارد ثابت شدهاند. اما یادمان نرود که این موضوع تنها عامل نیست. بدین معنا دست اندازی هایی که به بستر رودخانه ها شد، عدم لایروبی هایی که در رودخانه ها باید انجام می شد و انجام نشد، ساخت و سازهایی که در مسیل رودخانه ها انجام شد، اینها مهمترین عواملی است که اسیب سیل را افزایش دادند.
تاکید بر نقش عوامل انسانساخت در افزایش اثرات تخریبی سیل
وی تصریح کرد: قطعا اگر اصول مهندسی رعایت میشد، خسارات کمتری داشتیم.
شکرچیزاده گفت: اینکه در هر سیلی اثر این موضوعات در چه حدی بوده است باید مورد ارزیابیهای بیشتری قرار بگیرد. ضمن آنکه اعلام شده است که برای خوزستان سیل با دوره بازگشت ۵۰۰ ساله اتفاق افتاده است. گزارشهای سازمان هواشناسی نیز حاکی از این مطلب است که در مدت کوتاه کمتر از یک ماه، بارشهای سالانه را داشتیم و چند میلیارد مترمکعب آب در کشور جاری شده است.
وی افزود: اگر اقدامات موثر به طور مستمر انجام می شد در زمینه های مختلف حتما خسارات کمتری می دیدیم. معتقدم به جای آنکه به دنبال مقصر باشیم، عوامل را شناسایی کنیم و در ساخت و سازها اصلاحات لازم را ایجاد کنیم.
شکرچی زاده تصریح کرد: سیل آزمون بزرگی برای مهندسی کشور بوده است و فکر میکنم که خیلی از این آزمون سرافراز بیرون نیامده ایم. درسهای لازم را از آن بگیریم و بتوانیم ایمنی بیشتری را برای شهروندان ایجاد کنیم.
Monday, 21 April , 2025