میزان بالای آلودگی هوا باعث تشدید بیمارران مبتلا به کووید 19 می‌شود و بیماران و جمعیت منطقه را در برابر بیماری آسیب پذیرتر کند.

به گزارش خبرنگار بین نیوز، کارشناسان معتقدند آلودگی هوا شیوع ویروس کرونا را افزایش می دهد. مطالعاتی که در دنیا انجام شد نشان می دهد که هر یک واحد افزایش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوا بین ۸ تا ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان سطح بالایی از آلودگی هوا را تجربه می‌کنند. این موضوع در زمان کووید ۱۹ چه تاثیری بر بدن ما می‌گذارد؟

دکتر ماریا نیرا مدیرکل بخش سلامت عمومی و محیط زیست آژانس سلامت سازمان ملل در برنامه  سایت WHO در گفتگو با یک برنامه علمی رادیویی در مورد تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا توضیحاتی داده است که در ادامه می خوانید:

خوش آمدید ماریا. اولین سوال من از شما: چقدر باید نگران آلودگی هوا و کووید ۱۹ باشیم؟

مطمئناً، ما بسیار نگران هستیم، زیرا آلودگی هوا، همانطور که احتمالاً بسیاری از افراد تاکنون می‌دانند نشان دهنده ۷ میلیون مرگ زودرس است که هر ساله به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ایجاد می‌شود. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر بیماری‌های سیستم تنفسی را افزایش می‌دهد – و با توجه به این نکته که  کووید ۱۹ عمدتا یک بیماری در سیستم تنفسی است – متوجه خواهید شد که ما حساسیت و آسیب پذیری افرادی را که در معرض خطر آلودگی هوا باشند را بالا در نظر میگیریم.

بنابراین، باید اطمینان حاصل کنیم که این فشار مضاعف با تاکید بر شناخت علل آلودگی هوا و تلاش در جهت رفع آنها برطرف می‌شود.

ماریا، لطفا به ما توضیح بده که آلودگی هوا چگونه بر بدن ما تاثیر می‌گذارد؟

به صورت کلی می‌توان گفت آلودگی هوا، کیفیت بد هوای تنفسی ماست و این موضوع هوای با کیفیت پایین را به ریه‌های ما می‌رود. از طریق ریه ها، آسیب بزرگی ایجاد می‌شود و خطر بیماری‌های مزمن تنفسی را افزایش می‌دهد: سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسداد ریوی، آسم، ذات الریه و سایر موارد. از آنجا، ذرات بسیار کوچک می‌توانند به جریان خون نیز برسند و البته بر روی سیستم قلبی عروقی و سایر اندام ها نیز تأثیر می‌گذارند. با تحقیقات صورت گرفته در مورد بیماران مبتلا به کووید ۱۹، می‌دانیم کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های تنفسی مواجه هستند، ریسک بالاتری در ابتلا به این بیماری را نیز خواهند داشت. در مناطق با میزان بالای آلودگی هوا این موضوع ممکن است باعث تشدید این بیماری ها شود و بیماران و جمعیت منطقه را در برابر بیماری آسیب پذیرتر کند. علاوه بر این معمولا شدت بیماری در این مناطق، به صورت جدی‌تری بروز میکند.

در این شرایط  مردم به دلیل همه‌گیری، خستگی و فشار زیادی را تجربه می‌کنند. همچنین شنیدن همزمان تأثیرات مخرب آلودگی هوا بسیار ترسناک است. برای محافظت از خود در برابر آلودگی هوا و همچنین کووید ۱۹ چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

به نظر من در رابطه با  کووید ۱۹، سازمان بهداشت جهانی بارها و بارها اقدامات لازم را تکرار کرده است:  شستن دست ها، رعایت بهداشت و اطمینان از رعایت فاصله فیزیکی توصیه شده، عدم حضور در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت که در آن با افراد دیگر تماس بسیار نزدیک دارید، اطمینان از تهویه طبیعی و استفاده از ماسک در هر زمان توصیه می‌شود.

اما در مورد آلودگی هوا، مهمترین پیشنهادی که می‌توانیم بگوییم این است که، در کشورهایی که میزان آلودگی هوا بسیار زیاد است، باید قوانینی را برای کاهش سطح آلودگی هوا اعمال کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم که بعنوان شهروند از این واقعیت که آلودگی هوا بر سلامتی ما تأثیر می‌گذارد آگاه هستیم و با این کار از مقامات خود در سطح شهر یا کشور می‌خواهیم که با علل آلودگی هوا مقابله کنند، و به ویژه یکی از مهمترین آنها متوقف کردن استفاده از سوختهای فسیلی است که به شدت در ایجاد آلودگی هوا و به دنبال آن افزایش بیماری‌هایی که در معرض آلودگی هوا ایجاد می‌شوند، نقش دارند.

منبع: WHO

  • منبع خبر : عصر ایران