معاون وزیر راه از تشکیل اتحادیه معماری ایران خبر داد و گفت: کارگروهی مامور تهیه متن مصوبه شده است که موضوع فوق در جلسات آتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیزدهمین نشست کمیته اعتلای معماری به ریاست محمدسعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور صاحبنظران عرصه معماری کشور با موضوع بررسی تشکیل نظام معماری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره جمع‌بندی نشست فوق و تصمیم‌هایی که در این نشست اخذ شد، از تشکیل اتحادیه معماری و پیگیری آن از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد و گفت: کمیته اعتلا در ادامه جلسه گذشته درمورد ضرورت نهادسازی در عرصه معماری به ارایه پیشنهادی از سوی یکی از معماران که پیشنهادی را در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ارایه کرده بودند پرداخت.

وی افزود: اعضای کمیته اعتلای معماری به این جمع بندی رسید که موضوع معماری و معماران را در سه سطح بررسی کرده و پیگیری‌های لازم را برای اعتلا انجام دهد.

ایزدی ادامه داد: جمع‌بندی سه‌گانه‌ای صورت گرفت و تصمیم بر آن شد تا موضوع نهادسازی در سه سطح پیگیری و دنبال شود. بخشی که بیشتر به امور صنفی می‌پردازد و کاری مرتبط با سازمان نظام مهندسی ساختمان است در لایه و سطح اول قرار دارد. لایه دوم به تشکیل یک اتحادیه و جامعه معماری می‌پردازد که به همین ترتیب نقش صنفی آن پررنگ‌تر خواهد بود و در نهایت لایه سوم به سطح اقداماتی در حوزه سازمان‌های مردم نهاد، NGO‌ها و اقداماتی که گروه‌های تخصصی در عرصه معماری انجام می‌دهند مربوط می‌شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصریح کرد: این سه لایه و سه سطح در ارتباط با هم هستند و بالطبع در این سه لایه میزان حضور و حمایت دولت از سطح یک به سه، کمرنگ‌تر می‌شود.

وی گفت: آنچه کمیته در مورد آن به جمع‌بندی رسید این بود که سطح دو که تشکیل یک اتحادیه معماری است را در قالب یک مصوبه و در قالب یک کارگروه تکمیل کرده و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه کنیم. مشروعیت دادن به چنین اتحادیه و جامعه‌ای از سوی دولت صورت می‌گیرد با این تاکید که محور اقدام خود حرفه معماری و تشکل‌های بخش خصوصی حرفه معماری خواهند بود.

ایزدی تاکید کرد: با تشکیل اتحادیه معماری ایران در واقع می‌توانیم امیدوار باشیم تا معماران در فضایی همدل و همراه در حرفه معماری بتوانند بتدریج نقش پررنگ‌تری در دفاع از حقوق خود و همچنین تقویت حرفه معماری داشته باشند.

وی با تأکید بر این مطلب که اتحادیه معماری ایران با کمک و همراهی شورای عالی‌شهرسازی و معماری شکل می‌گیرد، تصریح کرد: کارگروهی در نشست فوق مامور شد تا متن مصوبه را تهیه کند و در جلسات آتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، درباره پیگیری تشکیل نظام معماری گفت: تصمیم گیری در این مورد منوط به طرح و بررسی موضوع با مشارکت معاونت مسکن و ساختمان است. قطعا تشکیل این نظام در دستور نشست‌های آتی کمیته اعتلا معماری بررسی می‌شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان