از سوی محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون در دنیا، در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله این پژوهشگاه اجرایی می‌شود.

بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون در دنیا، مربوط به پروژه “فرانمای آیمکس” (IMAX) در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام خواهد شد.

این آزمایش، اولین آزمایش مهم در مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله است که مربوط به مقاومت زلزله اتصالات یکی از بزرگترین برج‌های چند منظوره تهران به ارتفاع ۱۰۰ متر است. طراحی اتصالات تیرها به ستون‌های این سازه به روشی کاملاً جدید، به دو صورت پیچی و جوشی و به صورت اتصال صلب با استفاده از ورق کناری انجام شده است.

ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله یکی از موضوعات مهم به‌ویژه برای ساختمان‌های بلند مرتبه است که در همین راستا کشورهای پیشرفته برای نیل به این هدف، اقدام به ساخت آزمایشگاه‌های بزرگ و پیشرفته مهندسی زلزله کرده‌اند. در کشور نیز بعد از وقوع زلزله‌های مخرب گذشته، تصمیم به احداث مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله شد و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از سال ۱۳۹۱ اقدام به ساخت این مجموعه آزمایشگاهی در فضایی به مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع کرده است.

این آزمایشگاه یکی از آزمایشگاه‌های بزرگ مهندسی زلزله در دنیا و بزرگترین آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا است که با تلاش و همت پژوهشگران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله طراحی و ساخته شده است.

با توجه به جدید بودن روش اتصال در این پروژه، لازم است ابتدا این اتصالات با ابعاد واقعی ساخته شده و تحت آزمایش‌های مورد نیاز جهت تائید قرار گیرد. در صورت تأیید این روش جدید اتصال، توسط مراجع ساختمان‌سازی کشور، می‌توان از این نوع اتصال در ساخت سازه‌ها در سراسر کشور به عنوان یک روش ساخت اتصالات تیر به ستون استفاده کرد.

انجام این آزمایش جزو بزرگترین آزمایش‌ها در نوع خود در سطح دنیا است که هم‌اکنون ایران به توانایی انجام آن دست یافته است. پیش از این آزمایش‌هایی در مقیاس کوچک‌تر در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ دنیا انجام شده است. انجام این آزمایش مهم بیانگر رشد شاخص فناوری کشور در زمینه مهندسی زلزله خواهد بود.

این آزمایش روز چهارشنبه اول خرداد ماه اجرایی خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا