مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از اجرای آزمایش موفقیت آمیز روش توموگرافی برای سنجش سلامت درختان کهنسال در منطقه یک شهرداری خبر داد و گفت: این طرح به زودی برای درختان در سایر مناطق نیز اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مجید عرفان منش با اعلام این خبر گفت: برخی از درختان پس از رسیدن به سن فیزیولوژی بهره‌برداری، با علائمی ظاهری مثل ترک‌های طولی از وضعیت درونی خود خبر می‌دهند که در این زمان کارشناسان تست سنجش پوکی درخت را به صورت دستی انجام داده و در صورت نیاز از آنها رفع خطر می‌کنند.

او افزود: از بعضی درختان اطلاعات کافی در دست نیست و یا آن درختان سن فیزیولوژیکی بالایی دارند و علامتی در ظاهر آنها مشخص نیست که در چنین مواقعی روش جدیدی به نام توموگرافی برای شناسایی درختان خطرآفرین به کار می‌آید و تصویری از وضعیت داخلی درخت ارائه داده که قدرت تشخیص سلامت یا پوکی درخت را در اختیار ما قرار می‌دهد.

عرفان منش تصریح کرد: در این روش با محاسبات بیومکانیکی بر اساس اندازه و بزرگی تاج و ضریب آیرودینامیکی تاج در زمان پربرگی متوجه می‌شویم که درخت در برابر وزش باد تا چه میزان توان مقاومت دارد و در نهایت اعلام می‌شود که هر درخت با توجه به میزان تراکم بافت داخلی تنه درختان، تا چه مقدار قدرت مقاومت در برابر باد را دارد.

اجرای آزمایشی روش توموگرافی بر روی ۴۰ اصله درخت

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه روش توموگرافی به تازگی و به صورت پایلوت در مورد ۴۰ اصله درخت کهنسال در منطقه یک شهرداری اصفهان اجرا شده است، خبر داد: این طرح نتایج فوق‌العاده ای داشت و قرار است برای درختانی که احتمال خطر درباره آنها وجود دارد هم اجرایی شود.

او تأکید کرد: با توجه به احتمال بالای خطرات جانی و مالی سقوط درختان برای شهروندان، اجرای روش‌های علمی و به روز نظیر روش توموگرافی برای سازمان پارک‌ها اهمیت زیادی دارد.