معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴۵ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری با سود ۹ درصد برای ساخت و ساز در محله‌های هدف طرح بازآفرینی شهری در کشور اختصاص یافته است.

به گزارش ایسنا، هوشنگ عشایری – مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران – در جلسه ستاد بازآفرینی شهری گناباد اظهار کرد: دولت، شهرداری‌ها، بخش خصوصی و ساکنان محلات مورد نظر به عنوان چهار رکن اصلی این برنامه هستند و نیازهای هر محله توسط خود مردم تعیین خواهد شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ مقام معظم رهبری پنج مسئله اصلی را به سران سه قوه اعلام کردند که یکی از آن‌ها موضوع رسیدگی مسائل و مشکلات ساکنان حاشیه شهرها و بافت‌های تاریخی و فرسوده بود. پس از آن مجلس شورای اسلامی به دولت تکلیف کرد که باید سالانه ۲۷۰ محله توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری‌ها بازآفرینی شود که سازمان برنامه و بودجه نیز ملزم به تأمین منابع مالی آن است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که ۲۷۰ محله برای بازآفرینی در سال جاری در کشور تعریف شده است، گفت: بر اساس این برنامه باید سالانه ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در مناطق هدف بازآفرینی شهری ساخته شود که با توجه به محدودیت منابع مالی و بانکی به سالی ۱۰۰ هزار واحد تقلیل پیدا کرد.

عشایری عنوان کرد: همچنین مصوب شده که سالانه ۳۵۰ میلیارد ریال بابت امتیازات آب، برق، توسط وزارت نیرو در محله‌هایی که بازآفرینی صورت می‌گیرد تخفیف اعمال شود؛ ضمنا تخفیفاتی که شامل بافت‌های فرسوده می‌شود برای محله‌های بازآفرینی در نظر گرفته شده و برای زوج‌های جوان نیز در محله‌های بازآفرینی تسهیلاتی با سود شش درصد و دوره ۱۲ ساله بازپرداخت در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده از اراضی در اختیار مجموعه این وزارتخانه برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری تصریح کرد: رئیس جمهور به صورت خاص پیگیر اجرای این طرح در کشور بوده و اگر مدیری در این زمینه کوتاهی کرد، باید استانداران و فرمانداران به این موضوع رسیدگی کنند.

وی گفت: برای اولین بار در کشور تمام اختیارات در حوزه تصمیم‌گیری در اجرای این طرح به ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها و استان‌ها واگذار شده؛ چرا که معتقدم بزرگ‌ترین ظرفیت عملیاتی کردن این برنامه درون شهرها بوده و هر استان متناسب با مسائل، مشکلات و موقعیت مناطق نیازمند بازآفرینی شهری این اعتبارات را هزینه می‌کند.

۸۵ درصد شهرداری‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند

در ادامه حمید بنایی – عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی – نیز بیان کرد: حدود ۸۵ درصد شهرداری‌ها در کشور با مشکلات مالی در پرداخت معوقات پیمانکاران و حقوق کارکنان مواجه هستند. با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار شده دولت ۳۲ هزار میلیارد ریال به شهرداری‌ها مساعدت کند که این طرح از سوی شورای نگهبان برای انجام اصلاحات برگشت خورده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی افزود: بودجه ستاد بازآفرینی در ابتدای کار حدود ۱۲۰۰ میلیارد ریال بوده که با کمک دولت و مجلس و تأکید مقام معظم رهبری و با روحیه اجرائی که در این ستاد وجود داشت، پیشرفت خوبی کرد و در سال جاری به ۶۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بنایی اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که صد هزار واحد از این تعداد مربوط به طرح بازآفرینی شهری است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مطالعاتی بحث گردشگری بر مبنای قنات در گناباد و بجستان به عنوان شریان‌های اصلی حیات در این دو شهر انجام و یا در حال انجام است که امیدواریم سریع‌تر تصویب و اجرائی شود.

  • منبع خبر : ایسنا