علیرضا زاکانی شهردار تهران دیروز در اظهارنظری به موضوع مولدسازی دارایی‌‌‌های شهر تهران توسط شهرداری پرداخت و گفت: آنچه به عنوان مولدسازی در دولت مطرح می‌شود با مولدسازی در شهرداری تفاوت دارد.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه مقصود از مولدسازی استفاده بهینه از امکانات شهر است، گفت: مولدسازی رویه‌‌‌ای عقلانی در شهرداری است تا از امکاناتی که در اختیار داریم حداکثر بهره‌‌‌مندی را داشته باشیم و در واقع آنچه به عنوان مولدسازی در دولت مطرح می‌شود با مولدسازی در شهرداری تفاوت دارد. وی افزود: به هیچ عنوان فروش گسترده اموال در شهرداری و مواردی از این قبیل که مطرح شده، صحت ندارد. بنا بر گزارش سایت شهر، زاکانی با اشاره به شایعات مطرح شده در رابطه با فروش برخی پارک‌‌‌ها در راستای مولدسازی، خاطرنشان کرد: این روزها انواع و اقسام دروغ‌‌‌ها را می‌‌‌شنویم؛ فروش پارک‌‌‌های پایتخت هم یک دروغ شاخدار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از «دنیای‌اقتصاد»، اگرچه زاکانی توضیح بیشتری درباره تفاوت مولدسازی املاک توسط شهرداری با مولدسازی دارایی‌‌‌های ملکی دولت مبتنی بر مصوبات این حوزه نداده است، اما بر این وجه تاکید داشته که در جریان این مولدسازی الزاما قرار نیست املاک متعلق به شهر فروخته شود. تا اینجا می‌توان یک برداشت مثبت از اظهارنظر شهردار تهران درباره مولدسازی املاک پایتخت داشت و امیدوار بود که املاک به عنوان دارایی‌‌‌های ارزشمند و ذخیره مدیریت شهری برای آینده، به حراج گذاشته نخواهد شد.

البته شهردار توضیح کاملی از نحوه مولدسازی املاک متعلق به شهرداری نمی‌‌‌دهد. اما از آنجا که دو روز پیش اخباری به نقل از ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران منتشر شد که نشان می‌‌‌داد شهرداری تهران گزینه «تغییر کاربری» را به عنوان انتخاب اصلی برای مولدسازی برخی از املاک متعلق به خود و حتی متعلق به دولت روی میز گذاشته و حتی در این رابطه به دستگاه‌‌‌های دولتی پیغام داده که پای کار بیایند و قبل از فروش املاک خود به بهای ارزان، مراحل تغییر کاربری را با هدف افزایش ارزش املاک طی کنند، بنابراین به نظر می‌رسد اشاره شهردار تهران به راه متفاوت مولدسازی املاک توسط شهرداری به جای فروش آنها به همین موضوع باشد.

مختاری در این مصاحبه به صراحت تاکید کرده بود که هیچ‌‌‌یک از پلاک‌‌‌های متعلق به شهرداری خام‌فروشی نمی‌شود و در ادامه گفته بود: ما این پیشنهاد را به بسیاری از دستگاه‌‌‌ها نیز داده‌‌‌ایم که املاکشان را خام نفروشند؛ بلکه شهرداری شرایطی را برای ملکشان فراهم می‌کند تا بعد از رعایت ضوابط شهرسازی، ملک «مولد» شود و بعد آن را بفروشند؛ چراکه املاک این دستگاه‌‌‌ها بیت‌‌‌المال است و نباید آن را خام بفروشند و مالک جدید مراحل شهرسازی را برای مولدسازی و افزایش ارزش افزوده طی کند.