وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه به شهرسازی ریل‌پایه در بازآفرینی فضای فوقانی راه‌آهن تهران- تبریز گفت: با باززنده‌سازی بافت ناکارآمد شهری، زندگی به این بافت بازگشته و کیفیت زندگی افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی شهری گفت: زندگی محور اصلی نگاه و توجه وزارت راه و شهرسازی است، بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم و اطمینان داشته باشیم که سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات ما صرفا در راستای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی است.

وی ادامه داد: متاسفانه متاثر از غفلت‌هایی که وجود داشته، سطح کیفیت زندگی شهری و شهرنشینی تنزل پیدا کرده است و امروز با آسیب‌های گوناگونی که به صورت مخرب و پر سرعت آسایش جامعه را سلب می‌کند، مواجهیم.

اسلامی با اشاره به ضرورت بازآفرینی شهری برای بازگرداندن زندگی به بافت ناکارآمد شهری گفت: آنچه شخصا به آن باور دارم، این است که ما باید ابتدا باززنده سازی شهری را انجام ‌دهیم. شهرها و به خصوص محیط‌هایی که تاریخی هستند، صندوق خاطرات مردم هستند. اما آسیب‌ها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک محیط مسکونی می‌شوند.

وی ادامه داد: باید با سیاست‌های دقیق و درستی که امروز برای بازآفرینی اتخاذ شده، این باززنده‌سازی را انجام دهیم و از بارگزاری‌ها و فعالیت‌هایی که موجب می‌شود سکونت و فعالیت به صورت همگن در کنار همدیگر زندگی مطلوبی را برای مردم به وجود بیاورد، حمایت و پشتیبانی کنیم.

تبدیل بافت ناکارآمد کنار ریل راه‌آهن به محیط دلنشین شهری

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز گفت: طرحی که امروز در دستور کار است، این است که بازآفرینی یک محور شهری که مجاور راه‌آهن قرار دارد، انجام شود.

وی ادامه داد:  این طرح به حمل و نقل و شهرسازی ریل پایه که در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم و به معنی طلاقی سیستم حمل و نقل عمومی با زندگی ساده و روان شهری است، گره خورده است. این طرح باید بتواند مزاحمت بزرگی که وجود ریل در کنار زندگی مردم با همه مخاطرات و سلب آسایش‌ها رقم می‌زند را به معکوس آن یعنی محیطی دلپذیر که می‌تواند به مردم رفاه و نشاط دهد و در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تاثیرگذار باشد، تبدیل کند.

اسلامی با اشاره به مشارکت نهادهای مختلف در پیشبرد این طرح گفت: این طرح با همت و پیشتازی شرکت راه‌آهن، مشارکت وزارت راه و شهرسازی و نقش موثر و محوری شهرداری تهران، انجام می‌شود و می‌تواند الگویی برای بازآفرینی هر آنجا که ضایعات شهری و شهرنشینی وجود دارد، باشد.

وی افزود: چنین تعاملاتی کمک می‌کند بتوانیم به جامعه نشان دهیم که به فکرشان هستیم، تصمیمات خردمندانه می‌گیریم و با بازآفرینی شهری شرایط جدیدی را برای سکونت و فعالیت آن‌ها فراهم می‌کنیم.

گفتنی است در بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد سعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی