مرکز آمار ایران از افزایش ١٤٨,٦ درصدی متوسط قیمت خريد و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان كلنگی و ٨٢.٢ درصدی متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربنای مسكونی و افزایش ٢٩.١ درصدی متوسط مبلغ اجاره يك مترمربع زيربنای مسكونی در نقاط شهری كشور در بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ١٣٩٧ خبر داد.

به گزارش بین نیوز فرحزادی رئیس گروه آمار‌های مسکن و ساختمان مرکز آمار در خصوص میزان افزایش نرخ مسکن در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳ شبکه خبر گفت: طبق اطلاعاتی که از سامانه املاک و مستغلات کشور اخذ و پردازش شده میانگین قیمت مسکن در کل کشور در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷، ۸۲.۲ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در بحث اجاره قیمت‌ها در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷، معادل ۲۹.۱ درصد رشد داشته است.

فرحزادی با تاکید بر اینکه این آمار میانگین کشور است در این باره توضیح داد: میانگین قیمت خرید و فروش در شهر تهران رشد ۱۰۹.۶ درصدی داشته است که البته باز هم در مناطق مختلف شهر متفاوت بوده به گونه‌ای که در منطقه ۹ افزایش قیمت ۱۳۲ درصد و در منطقه ۷، ۱۰۷ درصد و در منطقه ۲، ۱۱۰ درصد بوده است.

وی افزود: میزان افزایش اجاره بها هم در تهران ۳۵ درصد بوده که در منطقه ۴ معادل ۴۱ درصد منطقه ۱۶ معادل ۲۴ و منطقه ۶ معادل ۳۱ درصد بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیشترین میزان رشد قیمت در استان تهران با ۱۰۹.۶ درصد و کمترین رشد قیمت در استان کهگیلویه بویراحمد معادل ۳۲ درصد نسبت به سال پیش بوده است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی ۱۴۸.۶ درصد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی ۸۲.۲ درصد و متوسط مبلغ اجاره‌بهای یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور ۲۹.۱ درصد در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ افزایش یافته است.

با توجه به این‌که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. در ضمن وزن‌های مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ به‎روز شده است.

متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسكوني كلنگی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملكی در کل کشور ٣٣٢٥١ هزار ريال با میانگین مساحت ٢٦٥ مترمربع بوده است، كه نسبت به فصل قبل، ١٦,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٤٨.٦ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۸۲ درصدی قیمت مسکن، ۲۹ درصدی اجاره‌بها و ۱۴۸ درصدی زمین کلنگی در کشور

افزایش ۸۲ درصدی قیمت مسکن، ۲۹ درصدی اجاره‌بها و ۱۴۸ درصدی زمین کلنگی در کشور

  • منبع خبر : مرکز آمار ایران