باهدف تأکید بر کنترل امور خدمات مهندسی در سطح شهر، توسط گروه‌های کنترل و بازرسی سازمان از چند پروژه ساختمان در حال ساخت بازدید صورت گرفت.

به گزارش شبکه خبری تحلیلی بین نیوز از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان تهران، برنامه بازرسی ساختمان‌های در حال ساخت توسط واحد بازرسی و کنترل ساختمان و گروه‌های تخصصی سازمان و با حضور مهندس غلامرضا خوش‌گفتار، مشاور عالی رئیس و با همراهی گروه تصویربرداری خبرنگاران جوان انجام شد.

در این مانور چند پروژه انتخاب و توسط واحد کنترل بازرسی معاونت خدمات مهندسی با همراهی گروه تصویر برداری خبرنگاران جوان از صداوسیمای جمهوری اسلامی انجام شد.

انجام مانورها به‌منظور کاهش تخلفات و به‌صورت دوره‌ای در برنامه‌های سازمان نظام‌مهندسی وجود دارد که در برخی موارد با همراهی رسانه ملی انجام می‌شود.

در ادامه مهندس سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در مصاحبه اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان، توضیحاتی در مورد فعالیت سازمان نظام‌مهندسی ارائه و بابیان اینکه در نظام ‌مهندسی و کنترل ساختمان، هفت رشته شامل معماری، سازه، تأسیسات برقی، تأسیسات مکانیکی نقشه‌برداری، شهرسازی، ترافیک و در سه حوزه صلاحیت طراحی نظارت، اجرا، تعریف‌شده است.

مهندس سعیدیان همچنین با اشاره به ساختمان‌سازی‌ در حوزه شهری، مرجع صدور پروانه را شهرداری معرفی نمود که در بخش خدمات مهندسی نیاز به تکمیل چرخه ساخت‌وساز به‌خصوص در بحث اجرای ساختمان به دست سازنده ذی‌صلاح با همراهی شهرداری تهران داریم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با تأکید بر این‌که در چرخه و فرایند ساخت‌وساز باید تمام عناصر ساختمان‌سازی حضورداشته باشند تا شاهد کیفیت بهتری باشیم، افزود: در فقدان هرکدام از این عناصر در صورت وجود مشکل و تخلف، چه کسی پاسخگو است؟
مهندس سعیدیان با اشاره به اینکه طبق قانون باید تمام مراحل ساختمان‌سازی توسط افراد ذی‌صلاح انجام شود، گفت: انجام این فرایند را به دو بخش مهندسی (مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی) که صلاحیت آن توسط وزرت راه و شهرسازی و در قسمت کارگران و استادکاران توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پروانه اشتغال حرفه‌ای صادر می‌شود و اظهار امیدواری کرد با تکمیل حلقه‌های ساخت به دست افراد دارای صلاحیت بتوانیم ساختمان‌های مطمئنی را برای شهروندان داشته باشیم و اگر اشکالاتی هم باشد، فرد پاسخگویی حضور خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، همچنین در پاسخ به بحث ورود سازمان در برخی تخلفات ساختمان اظهار کرد: سازمان نظام‌ مهندسی نقش حاکمیتی ندارد و ناظران ما تنها می‌توانند گزارش تخلفات را به مراجع صدور پروانه ارائه دهند و جلوگیری از ادامه کار به عهده آن‌هاست.
وی همچنین به بیان برخی از موارد قانونی و نیاز به اصلاح در برخی قوانین پرداخت و ادامه داد: برحسب پیشنهاد سازمان در آینده نزدیک وزارت راه و شهرسازی درجه‌بندی این شرکت‌ها را بر اساس رزومه کاری در دستور کار خود قرار خواهد داد.