یکی از انتقادهای اصلاح‌طلبان به عملکرد محمدباقر قالیباف در شهرداری مربوط به استخدام‌های زیاد بود و در آن زمان اینچنین عنوان می‌شد که قالیباف با استخدام‌های سیاسی درصدد سیاسی بازی است و نیروهای هم‌طیف خود را به شهرداری آورده تا در زمان انتخابات از آنها بهره بگیرد.

یکی از انتقادهای اصلاح‌طلبان به عملکرد محمدباقر قالیباف در شهرداری مربوط به استخدام‌های زیاد بود و در آن زمان اینچنین عنوان می‌شد که قالیباف با استخدام‌های سیاسی درصدد سیاسی بازی است و نیروهای هم‌طیف خود را به شهرداری آورده تا در زمان انتخابات از آنها بهره بگیرد. زمان گذشت و این بار اصلاح‌طلبان سکان شهرداری و شورای شهر را در دست گرفتند، اما در کمال ناباوری همان رویه تکرار و تعداد زیادی از نیروهای جدید در قامت مشاور به بهشت وارد شدند که این رفتار خلاف وعده‌هایی بود که به مردم داده شد. نکته قابل تامل‌تر آنکه برخی منصوبان از اقوام سیاسیون هستند و ظاهرا در ازای حمایتی که از لیست شورای شهر و شهردار داشتند مطالبه استخدامی کرده بودند. چندی قبل یکی از اعضای شورای شهر طرحی برای کاهش تعداد پست‌ها ارائه داد. حسن رسولی اظهار کرد: «اجرای طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری تهران از ۹ سطح به حداکثر ۶ سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام و یا جانشین و مشاور در همه واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، هیچ اثر مثبت یا منفی در وضعیت کارکنان شهرداری تهران ندارد و با اجرای این طرح ۲۵۰ مدیر ارشد اعم از قائم‌مقام، مشاور و جانشین در بخش‌های مختلف شهرداری تهران حذف خواهند شد.» رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه حد و اندازه شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته بیش‌ از اندازه فربه شده و این موضوع مورد تایید متخصصان است که به دلیل این فربگی سازمان ناکارآمد شده است، گفت: «این توسعه به‌صورت افقی و عمودی در سطح معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه موجب موازی‌کاری و دوباره‌کاری انجام مأموریت‌ها در شهرداری تهران شده است.» ۷آذر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از بررسی وضعیت کوچک‌سازی ساختاری شهرداری با حذف پست مشاور و قائم مقام در همه سطوح شهرداری خبر داد. مجید فراهانی با بیان اینکه در همه سازمان‌ها و مناطق مشاوران زیادی وجود دارند که هیچ‌گونه محدودیتی در جذب نداریم و افراد مختلف با دلیل و بی‌دلیل مشمول مشاوره هستند، گفت: «مثلا در شهرداری ۵۰۰۰ نفر نیروی شاغل در امور فرهنگی داریم که حدود ۲۰ میلیارد تومان در ماه هزینه این افراد می‌شود؛ اما در اداره کل فرهنگ و ارشاد تنها ۱۰۰ نفر نیروی کار وجود دارد و یا ۴۰۰ نفر در پست مدیریت روابط عمومی قرار دارند که حداقل ۵/۱ میلیارد تومان در ماه هزینه حقوق این افراد می‌شود که نشان می‌دهد به چه میزان پست‌های موازی در شهرداری وجود دارد.» برخی از اعضای شورای شهر با طرح رسولی مخالف هستند.
تصمیم‌گیری در جلسه بعد شورای شهر
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت از ۹سطح به ۶سطح سازمان و حذف پست‌های مشاور، جانشین و قائم مقام در همه واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه که در دستور جلسه سه‌شنبه قرار داشت، گفت: «این طرح شامل دو بخش است که اعم از کوچک‌سازی ساختار و کاهش معاونت‌ها از ۹ به ۶ سطح است و در بند دوم آن تعدادی از پست‌های قائم مقام و مشاور حذف می‌شوند. این طرح در جلسه بعدی مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود».
محسن هاشمی موافق حذف پست‌های اضافی
رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که موافق حذف پست‌های اضافی در شهرداری و ادغام معاونت‌ها است. محسن هاشمی در میانه جلسه شورای شهر جلسه را ترک کرد و با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا شما قبل از بررسی لایحه حذف پست‌های قائم مقامی و مشاوره جلسه را ترک کردید، تصریح کرد: «من موافق حذف پست‌های قائم مقامی و ادغام معاونت‌ها هستم. رئیس شورای شهر تهران افزود: من موافق تعدیل از بالا هستم و این نکته را نیز در جلسات بیان کردم.» باشگاه خبرنگاران هم نوشت؛ رئیس شورای شهر تهران از برگزاری جلسات و همایش‌های مدیریت شهری در هتل‌ها و تالارهای خارج از مجموعه شهرداری انتقاد کرد. محسن هاشمی رفسنجانی در آغاز صد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران طی تذکری به شهرداری تهران گفت: برگزاری جلسات و همایش‌های مدیریت شهری در هتل‌ها و تالارهای خارج از مجموعه شهرداری که هزینه سنگینی را به همراه دارد قابل قبول نیست و انتظار داریم شهرداری تهران از هزینه‌های غیرضروری اینگونه برنامه‌ها جلوگیری کند و از امکانات داخل شهرداری استفاده کند. وی با تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه(س) گفت:‌ ایشان از پاک‌ترین فرزندان ائمه اطهار محسوب می‌شدند و تنها شخص غیرمعصومی هستند که امام معصوم زیارتنامه ایشان را نوشته‌اند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه حضور حضرت معصومه در قم موجب مرکزیت یافتن آن شهر به عنوان حرم اهل بیت شده، اظهار کرد: انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه حاصل این حضور پربرکت است. وی در ادامه شهادت دکتر مفتح را یادآور شد و گفت: امروز به این مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده و روزی است که پس از بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی مصادف با روز جهان عاری از خشونت شد. هاشمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب نرم با کمترین خشونت و خونریزی در مقایسه با انقلاب‌های مشابه در قرن بیستم به پیروزی رسید، خاطرنشان کرد: جریانات افراطی رهبران این انقلاب را هدف حملات تروریستی و اقدامات خشونت‌آمیز قرار داده‌اند. وی ترور شهید مفتح در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران را اقدامی توسط گروهک فرقان عنوان کرد و گفت: این اقدام تحت تاثیر برداشت‌های انحرافی و افراطی از اسلام بود که توسط برخی از چهره‌های انقلابی نیز ارائه می‌شد و به سرمایه‌های انقلاب آسیب زد. رئیس شورای شهر تهران در پایان با تاکید بر اینکه باید مراقب بود جریانات افراطی به بهانه شعارهای انقلابی نسبت به مخدوش کردن احترام مراجع تقلید و اساتید حوزه اقدام نکنند، گفت: کرامت و احترام طلاب و دانشجویان جهت ایجاد فضای وحدت و همدلی باید تقویت شود.

  • نویسنده : مطهره شفیعی
  • منبع خبر : روزنامه آرمان