اجرای طرح بهسازی اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان‌ آیت‌الله طبرسی ساری در همکاری جمهوری اسلامی ایران و کمیته اسکان بشر سازمان ملل متحد که تحت عنوان بهتاب ۲ شناخته می‌شود آغاز شد. بناست این بیمارستان به عنوان الگوی مقاوم در برابر زلزله باشد و در آینده بیمارستان‌های بیشتری در کشور همراه با مدارس برای خدمات بعد از زلزله و بحران‌ها پاسخگوی آسیب‌دیدگان باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی بهسازی اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان آیت‌الله طبرسی ساری در همکاری با هبیتات (کمیته اسکان بشر سازمان ملل متحد) آغاز شد.

این طرح که تحت‌عنوان بهتاب ۲ شناخته می‌شود در همکاری سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با کمیته اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران (هبیتات) اجرا شده است.

فاز نخست بهتاب که فاز مطالعاتی بود در سال ۱۳۹۷ با حمایت ژاپن آغاز و انجام شد. فاز دوم نیز با وجود فراز و نشیب‌های فراوان تامین بودجه و بخشی از آن که فاز مطالعاتی بود انجام شد و هم اینک به فاز اجرایی رسیده است. در این فاز، مطالعات ۱۱ بیمارستان در کشور در همکاری با کمیته اسکان بشر سازمان ملل متحد انجام شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها در بخش اجرایی فاز دوم نیز از بین ۱۱ بیمارستانی که مطالعات‌ آنها انجام شد بیمارستان آیت‌الله طبرسی ساری به عنوان الگویی برای اجرای بهسازی اجزای غیرسازه‌ای انتخاب شد.

بر همین اساس نیز، روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور سفیر ژاپن در ایران، معاون اقتصادی سفیر ژاپن، علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری و آرمان خورسند دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران فاز اجرایی پروژه بهسازی اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان ساری آغاز شد.

بناست تا اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان ساری در برابر زلزله مقاوم‌سازی شود تا این بیمارستان به عنوان الگویی برای سایر بیمارستان‌های جدیدالاحداث یا بیمارستان‌های موجود باشد.

بر اساس اعلام مسئولان کشورمان، به نظر می‌رسد با توجه به نظر مثبت هبیتات، بهتاب ۳ در حجم گسترده‌تر با پوشش بیمارستان‌ها و مدارس انجام شود. همچنین دستورالعمل سراسری برای مقاوم سازی ساختمان‌های مهم همچون بیمارستان و مدارس در برابر زلزله تدوین خواهد شد که ملاک ساخت و ساز ساختمان‌های مهم بیمارستان و مدارس برای ارایه خدمات رسانی در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله خواهد بود.

یادآور می شود که بیمارستان‌ها و مدارس از جمله مراکز مهمی هستند که در مواقع بحران و بروز حوادث طبیعی همچون زلزله باید در خصوص اسکان و درمان زلزله زدگان و آسیب دیدگان امکان ارایه خدمات رسانی را داشته باشند بنابراین مقاوم سازی این مراکز برای تمامی کشورها و از جمله کشور ما حائز اهمیت است.