معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از تحویل یک هزار و ۹۱۰ تن قیر رایگان برای بهسازی معابر شهری محلات هدف بازآفرینی شهری به شهرداری های این استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، ابوالفضل مهدیار معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در راستای توسعه شهری، ایمنی در تردد مردم محلات هدف بازآفرینی بافت شهری و رسیدن به استانداردهای مطلوب در شهرستان های تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی شمال استان این میزان قیر رایگان به شهرداری استان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه کمک به بهسازی معابر سکونتگاه‌های غیر رسمی دراولویت کاری اداره کل راه وشهرسازی قراردارد، گفت: تخصیص قیر رایگان برای بالابردن شاخص‌های کالبدی در محلات مسکونی و ارتقای سطح زندگی ساکنان محله‌های مورد هدف برنامه‌ریزی شده که شهرداری‌ها موظفند سهمیه قیر را صرف معابر بدون آسفالت یا نیازمند ترمیم آسفالت کنند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان حاشیه نشینی را یکی از چالش مهم شهری این استان برشمرد و گفت: این اداره کل در راستای اجرایی شدن سیاست های محرومیت زدایی از چهره محلات حاشیه شهرهای استان علاوه بر تخصیص قیر رایگان، در سالجاری ۶ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان کمک نقدی به شهرداری شهرهای هدف بازآفرینی جهت بهسازی معابر و زیباسازی محلات حاشیه کرده است.

مهدیار افزود: تعداد ۱۲ شهر در حوزه اداره کل راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در برنامه بازآفرینی شهری قرار دارد که هشت شهر آن در سالجاری در ستاد بارآفرینی شهری مصوب گردیده است.

وی با بیان اینکه طرح ستاد بازآفرینی شهری یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است که برای نوسازی بافت‌های فرسوده و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی جزو مناطق آسیب‌پذیری که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی سبب بروز مشکلات متعدد در آن بافت‌ها شده است، همه ساله اجرایی می‌شود، ادامه داد: این اداره کل علاوه بر تخصیص قیر رایگان به شهرداری های استان ۴۲ پروژه عمرانی را با اعتبار ۱۴۸ میلیارد تومان را در نقاط حاشیه شهرهای تحت پوشش این اداره کل در دست اقدام دارد.

گفتنی است در حال حاضر ۳۱۵ هزار نفر از جمعیت سیستان و بلوچستان در حوزه شهرستان های تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان در گستره ۲ هزار و ۷۷۸ هکتار در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی ساکن هستند.

سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت زیاد دارای دو اداره کل راه و شهرسازی شمال و جنوب است.