وزیر راه و شهرسازی شورای عالی استان‌ها را دارای ظرفیت‌های مهم قانونی دانست و بر تشکیل کمیته مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی استان‌ها به‌منظور همگرایی در گره گشایی بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی استان‌ها که صبح امروز پنجشنبه یازدهم اسفندماه در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد ضمن قدردانی از زحمات نمایندگان استان‌ها در این شورا تشکیل کمیته مشترک بین شورای عالی استان‌ها و وزارت راه و شهرسازی به منظور همگرایی و همکاری برای گره گشایی در حوزه بافت‌های فرسوده را پیشنهاد داد.

بذرپاش در این نشست،بر تسریع در تعیین تکلیف اسناد و تصویب طرح‌های تفصیلی برای توسعه متوازن شهرها تاکید کرد و از رییس شورا دعوت کرد در جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی حضور یابد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر اهمیت بسته جدید تشویقی بافت فرسوده ابلاغی به همه استان‌ها تاکید کرد و گفت: موثرترین مجموعه برای تسهیل حل مشکلات بافت‌های فرسوده، شورای عالی استان‌هاست و از پیشنهادات این شورا برای تکمیل این بسته استقبال خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: بهترین و موثرترین روش تولید مسکن، احداث در بناها و بافت‌های فرسوده شهری است و مکانیزم‌های تسهیل کننده شهرسازانه در این بسته دیده شده و با اضافه شدن تسهیلات بانکی کامل‌تر می‌شود.

اجرای نهضت اقناع سازی همه ارکان موثر در نوسازی بافت فرسوده

بذرپاش در ادامه بر برگزاری جلسات توجیهی منطقه‌ای با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و شهرداران و بخشداران و مسئولان شورای شهر و… برای توضیح بسته تشویقی بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: نهضت اقناع سازی همه ارکان موثر در حوزه بافت‌های فرسوده طی ماه‌های آینده اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی شوراها را شبکه عظیم مردمی و شرکای راهبردی دولت و وزارت راه و شهرسازی دانست که ظرفیت‌های قانونی مهمی برای حکمرانی مطلوب‌تر دارند.

طرح‌های هادی روستاها اصلاح می‌شوند

بذرپاش با توضیح مسیر و هدفگذاری‌های در پیش گرفته شده برای ساخت و ساز مسکن، تمرکز وزارت راه و شهرسازی را بر توسعه مسکن روستایی و احداث سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی دانست و افزود: طرح‌های هادی روستاها را با کمک بنیاد مسکن را اصلاح خواهیم کرد و واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات مناسب را در اولویت قرار داده‌ایم.

وی اعلام کرد: کمیته‌ای در وزارت راه وشهرسازی با حضور نماینده‌ای از شورای عالی استان‌ها در وزارتخانه برای توسعه مسکن روستایی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اولویت، واگذاری زمین است و بخش زیادی از این اراضی تامین شده است. در برخی استان‌ها نیز که به دلیل موقعیت جغرافیایی زمین کمتری دارند روش‌هایی مثل احداث شهرک و الحاق را در پیش گرفته‌ایم.

بذرپاش خاطر نشان کرد: با دستور رئیس جمهور نرخ وام‌های بانکی کمتر از ۲۳ درصد خواهد شد و با کمک نمایندگان، موضوع مشارکت انبوه سازان، بانک‌ها و مجموعه‌های مالی در ساخت مسکن، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.

تحریم‌ها در حوزه مسکن اثری نخواهد داشت

بذرپاش با بیان اینکه روش خودمالکی در شهرها و نوسازی بافت‌های فرسوده از دیگر محورهای مهم در نهضت ملی مسکن است، افزود: به دنبال راه‌اندازی چرخه مسکن برای رونق چرخه اقتصاد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن را تقاضای انباشته و عدم‌ پاسخگویی به نیازهای این حوزه دانست و گفت: افزایش عرضه متناسب با تقاضا از مسئولیت‌هایی است که به طور جدی در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.