پس از چندین سال تلاش شبانه روزی کارگروه قنات فضلعلی خان، ذیل کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی استان قزوین و با همکاری نمایندگان این قنات در روستای رادکان و با همت کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و با حمایتهای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین قنات تاریخی فضلعلی خان روستای رادکان، در دی ماه سال جاری به ثبت ملی رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین این موضوع در جلسه ای که با حضور اعضای کارگروه قنات فضلعلی خان و اعضای کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی استان قزوین در محل سالن جلسات این شرکت برگزار گردید مطرح و گزارشی از روند ثبت ملی قنات و اهداف پیشرو توسط مسؤول این کارگروه ارائه گردید.
مهندس کبیری مسؤول کارگروه سازه های آبی تاریخی گفت: بخش مهمی از قنات باستانی فضلعلی خان در روستای رادکان از توابع بخش خرمدشت شهرستان تاکستان می باشد، که یکی از سازه های آبی تاریخی و منحصر به فرد کشور است که تا چندی پیش بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین می کرده، که متأسفانه به دلیل عدم لایروبی و مرمت، قنات مذکور در حال حاضر آبدهی نداشته و بلا استفاده مانده است.
وی افزود؛ با عنایت به شرایط کم آبی در استان و خشکسالی های پیش رو، کارگروه سازه های آبی تاریخی ذیل کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی استان قزوین در نظر دارد، با توجه به ظرفیت های بسیار ویژه “قنات فضلعلی خان”، جهت جلب حمایت های مادی و معنوی در راستای مرمت و احیا این قنات، پیگیری های لازم را از دستگاه های مرتبط در استان، را به عمل آورد.
مسؤول کارگروه سازه های آبی تاریخی ادامه داد؛ طبق بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان شرکت آب منطقه ای قزوین و اساتید دانشگاه، مشخص شده است، وجود قنات باستانی به طول حدود ۳۰ کیلومتر و قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال، در منطقه تاکستان، که نشانگر پیشینه تاریخی آن است، علاوه بر تأمین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزان و کمک به احیای منابع آبهای زیرزمینی، به لحاظ گردشگری نیز حائز اهمیت بوده و می تواند در چشم انداز توسعه منطقه و ایجاد اشتغال و درآمدزایی، نقش و جایگاه مهمی داشته باشد.
شایان ذکر است در پایان این جلسه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اهدا لوح تقدیری از کلیه دست اندرکاران ثبت ملی قنات تقدیر و تشکر به عمل آورد.

 

استان قزوین- بین نیوز- سید مرتضی نصری