کارشناس بنیاد ایران‌شناسی در قزوین گفت: حاج محمدرضا امینی چند سال پس از اتمام ساخت عمارتی که امروز به خانه‌ امینی‌ها شهره است آن را به مدت ۹۹ نسل وقف حسینیه می‌کند و ازآن‌پس هرسال مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه‌های محرم و صفر و چندین شب افطاری در ماه رمضان در این حسینیه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری بین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی ایکنا، راضیه رحمانی، کارشناس بنیاد ایران‌شناسی در قزوین، با اشاره به تاریخ ساخت حسینیه امینی‌ها، بیان کرد: بیش از ۱۵۰ سال پیش حدود سال ۱۲۷۵ ه.ق حاج محمدرضا امینی یکی از نوادگان حاج عبداله تبریزی که در دوره فتحعلی‌شاه برای تجارت به قزوین آمده بود، تصمیم گرفت در غرب رودخانه دیزج که در حال حاضر به نام خیابان مولوی آن را می‌شناسیم، عمارتی تأسیس کند.

وی افزود: بنای اولیه خانه امینی‌ها از ۱۶ عمارت تودرتو و پیوسته به یکدیگر تشکیل می‌شد اما امروز تنها پنج حیاط به همراه تعدادی ساختمان از آن باقی‌مانده است، بخش مهم این بنا سه تالار موازی در یک راستا است که به‌عنوان شاه‌نشین مورداستفاده قرار می‌گرفت، در حال حاضر علاوه بر شاه‌نشین، تعدادی اتاق، مطبخ، دو آب‌انبار، سردابه و شربت خانه زیرزمین این عمارت باقی‌مانده است.

کارشناس بنیاد ایران‌شناسی تأکید کرد: زیباترین تزئینات عمارت مربوط به سه تالار موازی با ارسی‌های کم‌نظیر ۳ لنگه و ۵ لنگه است، همچنین یکی از معدود ارسی‌های ۹ لنگه ایران در هر سه تالار دیده می‌شود که با گشودن و بالابردن آن‌ها فضای داخلی هر سه تالار یکپارچه می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ساخت این ارسی‌ها بسیار هنرمندانه و با ظرافت از شیشه‌های رنگی و گره چینی با چوب استفاده شده است، همچنین از جمله تزئینات وابسته به معماری در این بنا آیینه‌کاری است که در ترکیب با گره چینی، گچ‌بری‌ها و رف‌های کاسه‌ای ایجاد شده و در زمان روشن شدن شمع‌های لوسترها و بازتاب چند برابری نور، فضایی شگفت‌انگیز و رؤیایی را در شب ایجاد می‌کند.

رحمانی بیان کرد: این سه تالار مزین به سقف‌های چوبی نقاشی شده‌ای هستند که به کمک آیینه گره‌بندی شده‌اند، سرتاسر بنا به جز بخش شمالی حیاط شمالی دارای زیرزمین است، عمده مصالح به‌کاررفته در زیرزمین‌ها آجر است.

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین قسمت زیرزمین معروف به شربت‌خانه دقیقاً در زیر تالارها قرار دارد که شامل حوضی در میان، ستون‌های گچی، دیوارهای گچ‌بری شده و سکوهایی جهت نشستن است، نکته جالب در مورد زیرزمین وجود هواکش‌هایی است که هوای داخل زیرزمین را تهویه می‌کنند و فضا با وجود آن‌ها و حوض وسط در تابستان‌های گرم مناسب استراحت اهل خانه و حتی پذیرایی مهمانان است.

کارشناس بنیاد ایران‌شناسی یادآور شد: حاج محمدرضا امینی چند سال پس از اتمام ساخت عمارت، آن را به مدت ۹۹ نسل وقف حسینیه می‌کند و ازآن‌پس هرسال مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه‌های محرم و صفر و چندین شب افطاری در ماه رمضان در این حسینیه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: طبق وقف‌نامه اداره و تولیت حسینیه باید به دست بزرگ‌ترین پسر خاندان امینی باشد و چون حاج محمدرضا (بانی بنا) فرزندی نداشته، بعد از مرگ تولیت به برادر او حاج محمدتقی و سپس به فرزندان وی رسیده است و در حال حاضر نیز نسل ششم خاندان امینی‌ها متولی این بنای تاریخی است.

رحمانی بیان کرد: خانه یا حسینیه امینی‌ها در حال حاضر تحت نظارت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اداره اوقاف استان قزوین است و توسط خاندان امینی اداره می‌شود.

 

استان قزوین- بین نیوز- سید مرتضی نصری