مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: برای سال ۱۳۹۷ برنامه جذب ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را در دستور کار قرار دادیم که بخش عمده آن محقق شده است. حبیب الله طاهرخانی با بیان اینکه مسکن مهر واقع در شهرهای جدید تا پایان سال آینده به اتمام می رسد اظهار کرد که تا پایان سال جاری عملیات اجرایی ۶۰ هزار واحد در قالب برنامه تولید و عرضه مسکن آغاز می شود و انتظار تاخیر از مدیران نداریم. او بیان کرد که دهه فجر تعداد زیادی پروژه های روبنایی، زیربنایی و احداث مسکن را کلنگ زنی و بسیاری دیگر را افتتاح خواهیم کرد. طاهرخانی همچنین بر لزوم فعال سازی جدی پروژه های غیرفعال تاکید کرد و گفت که تا شهریورماه امسال ۱۶ پروژه ای که سابقا راکد بود را به افتتاح رساندیم. صادق اکبری عضو هیات مدیره هم خبر داد که طبق آخرین برآوردها تا دی ماه سال جاری بیش از ۹۱۰ هزار نفر در شهرهای جدید ساکن شده اند.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، صبح پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ جلسه هم اندیشی مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد. در این نشست حبیب اله طاهرخانی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ـ اظهار کرد: با توجه به اهداف وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تولید ۴۰۰ هزار مسکن تا سال ۱۴۰۰ از این تعداد عرضه ۲۰۰ هزار واحد به مجموعه شهرهای جدید محول شده که امسال ۶۷ هزار واحد را تعریف کرده ایم و به هدف ۶۰ هزار واحد دست پیدا می کنیم. شهرهای جدید در این طرح باید پیشگام باشد؛ چراکه ابزار دست خودمان است. واحدهایی که عرضه خواهد شد با توجه به نگاه سرمایه گذاران با واحدهای فاقد متقاضی مواجه نمی شویم؛ زیرا تجربه نشان داده بخش خصوصی بازده سرمایه را در نظر می گیرد و وارد پروژه ای که سودی در آن متصور نیست نخواهد شد.

طاهرخانی درباره جذب سرمایه گذاری برای شهرهای جدید گفت: در سال ۱۳۹۷ برنامه ریزی برای جذب ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را در دستور کار قرار داده بودیم که تا کنون بخش عمده آن محقق شده است. امسال نسبت به سال گذشته، درآمد شرکت عمران شهرهای جدید به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد که به ما قدرت عملیاتی داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم فعال سازی پروژه های راکد تصریح کرد: غیرفعال بودن پروژه ها دو اثر منفی دارد؛ یکی اینکه سرمایه خوابیده است و دوم اثرات اجتماعی این مساله است. به همین دلیل طبق آخرین گزارش تا شهریور حدود ۱۶ پروژه راکد را افتتاح کردیم و فعال سازی سایر پروژه ها را با جدیت خاصی دنبال می کنیم.

مسکن مهر شهرهای جدید سال آینده به اتمام می رسد

وی تصریح کرد بخش عمده طرح مسکن مهر امسال به پایان می رسد و تعداد اندک باقی مانده نیز در سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اهلیت پیمانکار در پروژه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار مسکن بسیار مهم است افزود: در مسکن مهر جاهایی به مشکل برخوردیم که کارها را به افراد فاقد صلاحیت سپردیم. بنابراین سابقه کاری پیمانکاران موضوع مهمی است. از سوی دیگر در طرحهای مشارکتی قیمت گذاری زمین باید معقول باشد و عایدی سرمایه گذار مدنظر قرار گیرد. با توجه به افزایش قیمت ساخت که اتفاق افتاده مجمع این انعطاف را دارد که سود معقول بگذارد.

طاهرخانی تاکید کرد: با توجه به بلندمرتبه بودن مسکن مهر در شهرهای جدید باید به سمت تراکم پایین حرکت کنیم تا از قطبی شدن بلندمرتبه فعلی خارج شویم.

طاهرخانی افزود: وقتی فرصت فراهم است و مجموعه وزارتخانه و مجمع شهرهای جدید شرایط را تسهیل کرده اند انتظار تاخیر در کارها را نداریم و باید تا پایان سال عملکرد توفیق آمیزی در این حوزه داشته باشیم. البته تعداد زیادی کلنگ زنی در دهه فجر داریم ولی نمی خواهیم کلنگ زنی نمایشی داشته باشیم و باید کارها به طور جدی آغاز شود.

جمعیت شهرهای جدید به ۹۱۰ هزار نفر رسید

در ادامه این نشست، صادق اکبری عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به افزایش مستمر سکونت پذیری در شهرهای جدید گفت: طبق برآوردها تا دی ماه سال ۱۳۹۷ جمعیت شهرهای جدید به بیش از ۹۱۰ هزار نفر رسیده که بیشترین جمعیت به ترتیب در پرند، اندیشه، فولادشهر و صدرا ساکن شده اند.

وی ادامه داد: هر زمینی که در قالب تهاتر فروخته می شود حتما باید فرآیندی را طی کند که به صورت آنی توسط مدیران عامل قابل رصد باشد تا بدانیم وضعیت زمین چگونه است. در سیستم جدید، اینکه مدیرعاملی زمینهایی داشته باشد که از آن اطلاع نداشته باشد اتفاق نخواهد افتاد. تلاش این است که در سال آینده این موضوع کلید بخورد.

اکبری با اشاره به تهیه بسته های سرمایه گذاری برای شهرها تصریح کرد: ارتقای ظرفیت تخص

صی شهرهای جدید اعم از کارشناسان و مدیران، نظارت و پیگیری پروژه های تولید و عرضه مسکن، همکاری با کره جنوبی در پروژه های بین المللی، استفاده از توان مهندسی چین، الحاق به مجمع شهرهای هوشمند اروپا و ظرفیت سازی برای اعزام مدیران به کشورهای خارجی برای استفاده از تجارب آن کشورها از مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

همچنین داوود صفدری ـ مدیرکل پیمان و مشارکت شرکت عمران درخصوص مراکز محلات گفت: آبان ماه سال گذشته برنامه ۵۰ مرکز محله را برای سال ۱۳۹۷ تهیه کردیم. اولین مرکز محله در پردیس شروع به کار کرد. در پایشهای دوره ای و گردهمایی های مدیران، موضوع مراکز محله به عنوان مصوبات می آمد ولی متاسفانه از ۵۰ مرکز محله فقط در ۶ مورد عملیات اجرایی آغاز شده و ۹ مورد نیز برنامه داده اند.

تدوین برنامه برای احداث ۶۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب مشارکتی

وی درخصوص تولید و عرضه ۶۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی گفت: قبل از اینکه برنامه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به رییس جمهور ارایه شود ۵۰ هزار واحد شروع شده بود ولی پس از آن به ۶۰ هزار واحد تبدیل شد. آنچه تدوین شده ۶۷ هزار و ۵۰۰ واحد است. در شهر جدید اندیشه ۴ پروژه تعریف شده که پروژه «پرند» در مرحله انتخاب سرمایه گذار است و اعلام شده تا قبل از شروع دهه فجر وارد مرحله عقد قرارداد می شود. پروژه «پردیس» نیز در شهر اندیشه به مذاکراتی با پیمانکار رسیده است. درخصوص پروژه ۱۰۰۰ واحدی مرکز شهر هم جلساتی برگزار شده است.

طاهرخانی نیز خطاب به آیینی مدیرعامل شهر جدید اندیشه اظهار کرد: با توجه به اینکه مسکن مهر اندیشه تقریبا به پایان رسیده و تحت فشار این پروژه قرار ندارید انتظار این است که درخصوص تولید و عرضه مسکن مشارکتی جلودار باشید.

آیینی هم تصریح کرد: در پروژه گلبهار هشت شریک آمدند که به انعقاد قرارداد منجر می شود. پروژه پردیس هم در حال انجام است و با قوت مذاکره را با شرکت توسعه مسکن انجام دادیم. درخصوص پروژه سرمایه گذاری مسکن توانستیم نمونه قرارداد مشارکت را که ۹۵ درصد مورد قبول دو طرف است به انجام برسانیم. آنها مدت زمان اجرای برنامه را ۵۴ ماه مطرح کردند که زیر بار نرفتیم و گفتیم این کار باید تا پایان سال ۱۳۹۹ تمام شود اما گفتند برای اینکه کار با کیفیت در زمینه معماری و شهرسازی ارایه دهیم به زمان بیشتری نیاز داریم.

برنامه احداث ۳۵۰۰ واحد مسکن مشارکتی در شهر جدید پرند

صفدری همچنین به پروژه ۳۵۰۰ واحدی تولید و عرضه مسکن در ۸۸ هکتار در شهر جدید پرند اشاره و تاکید کرد: مذاکرات ۱۵۴۰ واحد از این تعداد با چهار متقاضی مشخص آغاز شده که تا پایان سال به نتیجه می رسد. همچنین واحدپذیری ۴۰۳۰ واحد را مدنظر دارند که در مرحله تعیین نقشه های فاضلاب توسط مشاور پروژه قرار دارد.

طاهرخانی نیز پیشنهاد داد بخشی از واحدهای حدود ۶۰۰۰ واحد فاقد متقاضی پرند در قالب مسکن مشارکتی وارد پروژه شود.

در ادامه محسن وطن خواهی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند گفت: برای ۴۶۰ واحد با پیمانکار مذاکره کرده ایم که تا یکشنبه هیات کارشناسی نظر خود را اعلام خواهد و به سرعت به سمت قرارداد می رویم. ۴۸۰ واحد دیگر را هم تا قبل از عید شورع می کنیم. حدود ۳۰۰ واحد را نیز در برنامه داریم. بنابراین قول می دهیم ۱۲۰۰ واحد تا را قبل از عید شروع کنیم.

دو پروژه مسکن مشارکتی پردیس در مرحله انعقاد قرارداد

سید مهدی هدایت، مدیرعامل عمران پردیس هم با بیان اینکه پروژه های ۱۰۰ هکتاری و ۹۷ هکتاری تولید و عرضه مسکن در مرحله انعقاد قرارداد است، اظهار کرد: در فاز ۸ ظرفیتهایی برای پروژه های مشارکتی وجود دارد و امیدواریم آماده سازی برای این منظور انجام شود. سرمایه گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را در پروژه های مشارکتی شاهدیم. در بحث مسکن مهر مشکلات و تهدیدات خیلی جدی داشتیم؛ یکی درخصوص واحدهای افتتاحی بود که نواقصی داشت و نتوانسته بودیم تحویل بدهیم. ۱۰ هزار واحد دارای متقاضی هم که تعیین تکلیف نشده بود باید به سرانجام می رسید که ۷۵۰۰ واحد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است. با توجه به اینکه با بارش برف و باران مواجهیم کارها به خوبی پیش می رود.

وی افزود: قراردادهای محوطه ها را مدنظر داریم که تمام قراردادهایی که ما را به هدف تحویل واحدها می رساند تا پایان سال منعقد کنیم. همچنین بحث نصبیات در اولویت کارهایمان است. واحدها از نظر پروژه روی ۹۰ درصد ولی از نظر ریالی ۶۰ درصد است؛ زیرا آورده متقاضیان پایین است. البته پردیس ظرفیت خوبی دارد و هم اکنون روزانه ۱۵۰ میلیون تومان از محل فروش عرصه، درآمد کسب می کنیم. با کمک دوستان در مجمع، موانع فاز ۱۱ برطرف شده و می توانیم محوطه سازی و آماده سازی را سرعت بدهیم.

برنامه تولید ۵۰۰۰ واحد در فولادشهر و ۴۵۰۰ واحد در مجلسی

در ادامه این نشست درخصوص تولید و عرضه ۳۵۰۰ واحد در فولاد شهر اشاره شد که به ۵۰۰۰ واحد افزایش یافته و از این تعداد دو مورد مجوز

دارد. مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر گفت: هدف فروش زمین نیست، هدف برنامه ساخت و ساز است که پیمانکاران باید ابزار مناسب برای برنامه ساخت ارایه دهند.

درخصوص شهر جدید بهارستان نیز عنوان شد که تفاهم نامه های بزرگی برای تولید و عرضه مسکن منعقد شده است. در شهر مجلسی هم آماده سازی در حال انجام است. در گلبهار نیز بجز ۴۰۰ واحد، بقیه پروژه ها در حال انجام است. شهر بینالود اما فعلا برنامه ای ارایه نداده است.

حاجی پور، مدیرعامل شرکت عمران صدرا هم بیان کرد: برنامه صدرا تولید و عرضه ۴۵۰۰ واحد است که ۱۰۰۰ واحد مشارکت در ساخت و ۳۵۰۰ واحد مشارکت در محله سازی است. آمادگی داریم که تمام ۴۵۰۰ واحد تا دهه فجر به مرحله عملیاتی برسد.

صفدری در ادامه به ارایه برنامه برای ۴۰۰ واحد در شهر جدید سهند اشاره کرد و گفت: برای سهند ۱۲۰۰ واحد را تعریف کردیم که برنامه ۴۰۰ واحد را برای ما فرستاده اند که تشکر می کنیم؛ زیرا ۱۰ روز قبل وارد این موضوع شدند و سریعا برنامه ارایه دادند. انتظار داریم ۸۰۰ واحد باقی مانده نیز تا قبل از پایان سال به برنامه برسد.

برنامه احداث ۱۶ هزار واحد در شهر جدید سهند

همچنین عباس مصطفوی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند گفت: برای احداث ۱۶ هزار واحد مسکونی در شهر جدید سهند با شرکت ترکیه ای مذاکره داشته ایم که اگر بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم تحولی در استان انجام می شود. یک مرکز محله و یک باشگاه تنیس را نیز به زودی کلنگ زنی می کنیم.

در بخش دیگری از این نشست به برنامه های سیراف برای تولید و عرضه مسکن اشاره شد که در حال آغاز کار است. برای مهاجران اما عنوان شد ۶ یا ۷ سال پروژه طول می کشد که طاهرخانی گفت: پروژه را بین پیمانکاران مختلف تفکیک کنید؛ زیرا این مدت زمان طولانی است. درخصوص شهر جدید امیرکبیر نیز اعلام شد برنامه تولید و عرضه مسکن در حال انجام است که مسائلی درخصوص گازرسانی وجود دارد. آسفالت کار نیز به اتمام رسیده و می توان وارد مرحله ساخت شد. در شهر جدید علوی نیز اعلام شد که هنوز مشخص نیست در چه مرحله ای قرار دارد. شیرین شهر، رامین و رامشار نیز برنامه ای برای امسال ندارند. در مجموع ۵۰ هزار و ۵۰۰ واحد در قالب محله سازی و ۱۷ هزار واحد در قالب مشارکتی ارایه شده که انتظار می رود از این تعداد حداقل ۶۰ هزار واحد تا پایان سال آغاز شود.

  • منبع خبر : شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید