بر اساس تفاهم‌نامه شهرداری تهران و وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روند دریافت مجوز مرمت خانه های تاریخی کوتاه شده و تسهیلات حمایتی هم به مالکان این بناها برای احیای این ساختمان‌ها ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری بین نیوز از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به نقل از خبرنگار شهر، حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران یکی از اقدامات موثر در راستای رسیدن به شهر انسان محور است، شهری که از رویکرد کارگاهی خارج شده و رگه‌های انسانی و فرهنگی آن تقویت می‌شود. چناچه پیروز حناچی، شهردار تهران هم سال گذشته در مراسم روز جهانی گردشگری، این موضوع را یکی از اولویت‌های این دوره از مدیریت شهری دانست و درباره آن گفت: در این دوره از مدیریت شهری تمام تلاشمان این است که ارزش‌های تاریخی را بشناسیم و آن‌ها را معرفی کنیم و ارزش‌های معاصر را به ارزش‌های قدیمی بیفزاییم. از همین رو بر اساس تفاهم‌نامه‌ شهرداری تهران با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روند دریافت مجوز مرمت که پیش از این بیشتر از یکسال طول می‌کشید کوتاه شده و همچنین مالکان بناهای تاریخی از تسهیلات حمایتی مانند خدمات مشورتی رایگان برای تغییر کاربری و مرمت و تخفیف در عوارض برخوردار شوند.

ابوالفتح شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران درباره جزئیات این موضوع به شهر گفت: در مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری، این نتیجه گرفته شد که اگر تصمیم بر حفظ بناهای تاریخی است باید برای آن محرک هایی تهیه شود تا از طریق آن ارزش افزوده برای این املاک ایجاد شده، مالکان این بناها بتوانند از این ارزش افزوده استفاده کرده و به حفظ بنا ترغیب شوند. در همین راستا سال گذشته هم یک مصوبه در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از صاحبان بناهای تاریخی تصویب شد که بر اساس آن به شهرداری ها اجازه داده شد که این بناها را از عوارض صدور پروانه معاف اعلام کنند.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در شهرداری تهران مشخص شد مالکان برای دریافت مجوز تعمیرات بناهای تاریخی بین وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری تهران در رفت و برگشت هستند و مدت زمان زیادی را برای دریافت مجوز مرمت صرف می کنند به طوریکه اگر مشکلی وجود نداشته باشد، بین ۶ ماه تا یکسال فرآیند دریافت مجوز زمان می‌برد، از همین رو تفاهم نامه‌ای میان شهرداری با اداره کل میراث تهران و وزارت میراث فرهنگی امضا شد که بر اساس آن کمیته‌ای با حضور اعضایی از وزارت میراث و شهرداری تشکیل شود که بتوانند درباره موضوعات مابین شهرداری و میراث در زمینه اعطای مجوز مرمت به مالکان بناهای تاریخی، تصمیم گیری کنند.

شادمهری بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این کمیته مورد بحث قرار گرفت، این بود که تسهیلاتی برای صدور پروانه مرمت به مالکانی که بنای ارزشمند در اختیار دارند، تعیین شود. در جریان این تفاهم دو هدف مدنظر قرار داشت، در وهله نخست، هدف این بود که کاربری‌های مجاز به استقرار بر اساس طرح تفصیلی از سوی شهرداری کنترل شده و از این کاربری بتوان برای تامین سرانه خدماتی استفاده کرد و در گام دوم اینکه پروسه زمانی دریافت مجوز کاهش یافته و به مالکان کمک‌ها و مشورت‌هایی پیرامون نوع مرمت و کاربری ارائه شده تا مردم راحت تر برای دریافت پروانه مرمت اقدام کنند. همچنین در زمانی که طرح حمایت در مجلس مطرح شد، یکی از موضوعات ارائه تخفیف عوارض برای صدور پروانه بود که بر اساس آن بندی هم در پروانه صدور مرمت در نظر گرفته شده که مالکان بناهای تاریخی برای تغییر کاربری می‌توانند در حد ۲۰ درصد ساخت و ساز با ضابطه زیر نظر وزارت میراث‌فرهنگی، انجام دهند و عوارض بسیار مختصری هم برای آن بپردازد در حالی که در حالت معمول عوارض رقم بالاتری دارد.

دست‌انداز در مسیر دریافت مجوز
او درباره مشکلاتی که اکنون برای دریافت مجوز مرمت برای مالکان وجود دارد، گفت: اکنون یکی از گرفتاری های مالکان بناهای تاریخی در زمینه اخذ مجوز این است که وقتی به شهرداری مراجعه کرده و درخواست مرمت می‌کنند، شهرداری بر اساس اصول اولیه که در قانون تعیین شده، باید ابتدا وضعیت پروانه قانونی ملک را بررسی کند و در همین گام نخست با این مشکل رو به رو می‌شویم که بناهای تاریخی، اغلب پروانه نگرفته‌اند بنابراین با توجه به بحث کاربری، پارکینگ و ضوابط ایمنی پرونده مرمت به کمیسیون های ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود که گرفتاری های زیادی را برای مالکان ایجاد می کند بنابراین در این تفاهم سعی کردیم که صدور پروانه مرمت تسهیل شود.

 

تسهیلات به کدام گروه از خانه‌های تاریخی داده می‌شود؟
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در پاسخ به اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده به چه گروه‌ از بناهای تاریخی ارائه می‌شود، افزود: در سامانه طرح تفصیلی دو نوع خانه تاریخی وجود دارد، گروه نخست بناهایی هستند که ثبت ملی شدند و شناسنامه ثبتی دارند و گروه دیگری هم آن دسته از املاک است که در سامانه طرح تفصیلی به عنوان بناهای ارزشمند ذکر شده است، بنابراین مالکان این دو گروه یعنی بناهای ثبت ملی و بناهای ارزشمندی که در سامانه طرح تفصیلی ثبت شده می توانند از این پروانه استفاده کنند. در این راستا مردم می توانند به طرح تفصیلی مراجعه کرده و استعلام بگیرند تا بدانند بنای آن ها در رده بنای ارزشمند هست یا خیر و بر اساس آن از شهرداری درخواست مجوز مرمت کنند. اما متولی آن دسته از خانه‌های تاریخی که در زمان تهیه طرح تفصیلی به عنوان بنای ارزشمند در سامانه ثبت نشده‌اند وزارت میراث فرهنگی بوده که اگر شامل موارد ارزشمند بودن باشد و در طرح تفصیلی مشخص نشده باشد این امکان وجود دارد تا با هماهنگی لازم برای اضافه شدن اسم این بنا در رده بناهای ارزشمند در سامانه طرح تفصیلی اقدام شود.شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه تهران من به طرح تفصیلی تهران دسترسی پیدا کرده و استعلام‌های لازم را از این طریق دریافت کنند.