مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در نشست شورای راهبردی سرای سعدالسلطنه، با بررسی موضوعاتی چون معرفی فرصت های جدید سرمایه گذاری در سعدالسطنه، اجاره بهای حجره ها و ... به دنبال تدابیر راهبردی برای حفظ و احیای میراث فرهنگی شد.

در راستای اجرای سیاست‌های کلان صندوق توسعه و احیاء مبنی بر پایش، ارزیابی و نظارت بر اجرای طرح‌های مرمت، احیاء و بهره‌ برداری از اماکن و بافت‌های تاریخی و فرهنگی، نشست شورای راهبردی سرای سعدالسلطنه قزوین با حضور نمایندگان صندوق، اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین تشکیل شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  قزوین، آقای علیرضا خزائلی عنوان کرد؛ در این نشست که به دنبال تدابیر راهبردی صندوق توسعه و احیاء کشور مبنی بر شفافیت و انضباط مالی، افزایش بهره‌وری، ایجاد فضای مناسب در نحوه مشارکت و بهره‌برداری پایدار از بناهای تاریخی- فرهنگی و تشویق، هدایت و حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه برگزار شد، موضوعاتی چون معرفی فرصت‌های جدید سرمایه گذاری، تدقیق کاربری‌ها، اجاره‌ بهای حجره‌ها، بخشودگی‌های ایام کرونا، بهره‌برداری از فضاهای جدید و … مورد بررسی قرار گرفت.

خزائلی با تأکید بر اینکه سعدالسلطنه از تجربه‌های موفق همکاری با صندوق توسعه و احیاء بوده است، افزود؛ حمام سعدیه، حمام رضوی، سرای بهشتیان و حیاط قهرمانی از جمله فضای باقی‌مانده و ظرفیت‌های جدید برای راه‌اندازی و بهره‌برداری در این مجموعه هستند و امیدواریم با تقسیم وظایفی که در این نشست بین اعضای شورا صورت گرفت شاهد اجرای مصوبات باشیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل و پرسنل صندوق توسعه و احیاء تصریح کرد؛ تا کنون بیش از ۸۰ درصد بناهای صندوق احیا در قزوین واگذار شده و خانه تاریخی یزدی‌ها در آینده نزدیک و خانه تاریخی بهروزی نیز تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد که به ظرفیت اقامتی شهر افزوده خواهد شد و فرآیند مرمتی خانه خطیبی، اسدی و زینعلی طبق برنامه زمانبندی در حال پیشرفت است.

مدیر امور اقتصادی و بازرگانی صندوق توسعه و احیاء نیز در این نشست با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران زیادی علاقمند به سرمایه‌گذاری در قزوین هستند گفت: خوشبختانه با اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فضای مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده و به طور یقین این رویکرد در توسعه گردشگری استان نقش مؤثری خواهد داشت.

امیر کرم‌زاده ادامه داد: صندوق احیا ۱۳ بنا در استان قزوین دارد که یا به بخش خصوصی واگذار شده و یا در حال واگذاری است و از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در سرای سعدالسلطنه از جمله حمام سعدیه، حمام رضوی، سرای بهشتیان، حیاط قهرمانی و همچنین گراند هتل حضوری پررنگ داشته باشند و صندوق توسعه و احیاء نیز حامی و پشتیبان آنها خواهد بود.

 

استان بوشهر- بین نیوز- سید مرتضی نصری