با توجه به اهمیت پایان پروژه کشوری مسکن مهر و همچنین اجرای مسکن اجتماعی در سال آینده، اهمیت خاصی به این دو موضوع در بودجه 98 داده‌شده است.

با توجه به اهمیت پایان پروژه کشوری مسکن مهر و همچنین اجرای مسکن اجتماعی در سال آینده، اهمیت خاصی به این دو موضوع در بودجه ۹۸ داده‌شده است.

 به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از میزان، براساس تبصره هشت لایحه بودجه سال ۹۸ کشور به دولت اجازه داده شد برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحد‌های مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و احداث واحد‌های مسکن اجتماعی و حمایتی، اقداماتی به شرح زیر را به انجام برساند:

۱- بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف ۵۰ هزارمیلیارد تومان به‌حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ مذکور به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور می‌شود؛ بدهی دولت به بانک مرکزی مشمول قانون برنامه ششم توسعه نمی‌شود. بانک مسکن متعهد به اعطای تسهیلات برای موارد فوق‌الذکر‌است.

۲- وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز است تا سقف ۱۵ هزارمیلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی صرف اجرای طرح‌های فوق کند.

۳- درصورت درخواست مالکین اعیانی واحد‌های مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله می‌باشند؛ منابع حاصله پس از واریز به‌حساب این شرکت‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور صرف اجرای طرح‌های فوق خواهد شد.

۴- وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین‌های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف ۳۰ هزارمیلیارد ریال طی قرارداد‌هایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفضیلی و آماده‌سازی مصوب را اخذ و صرف تکمیل این طرح‌ها نماید. از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل‌شده با رعایت قوانین و مقررات گردش خزانه، با بانک‌های عامل تسویه و باقیمانده را به اجرای طرح‌های صدرالذکر این بند اختصاص دهد.