وزير راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: قطعا قرارداد اجرای عملیات متروی پردیس-تهران باید دنبال شود چراكه در غیر این صورت به یكی از معضلات آینده این شهر تبدیل خواهد شد. ما باید حواسمان باشد كه پردیس ظرفیت بارگذاری بیشتری به دلیل شرایط جغرافیایی و اكوسیستمی ندارد، به همین دلیل باید در همین مقیاس پاسخگوی مسایل باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های مسكن مهر و مترو شهر جدید پردیس امروز پنج‌شنبه (۶ دی‌ماه) با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید، احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، مهدی هدایت مدیرعامل شركت عمران پردیس، فرید موسوی و فاطمه سعیدی نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین شماری از مدیران ملی و منطقه‌ای ذیربط برگزار شد.

اسلامی در این جلسه با تاكید براینكه باید تا حد امكان در مسیر تولید مسكن تسهیل‌گری داشته باشیم تا مردم به شایستگی بتوانند برای خود سرپناهی تهیه كنند، گفت: وظیفه دولت تولید مسكن نبوده و زمینه‌سازی برای خانه‌دار شدن مردم ماموریت اصلی آن به شمار می‌رود. ما باید همواره به پایداری جریان تولید مسكن در كشور توجه كنیم، چراكه برقراری تناسب بین عرضه و تقاضا در این بخش اهمیت بسیار بالایی دارد.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه در حال حاضر به تعادل‌بخشی در بازار مسكن به‌ویژه در بین اقشار كم‌درآمد و متوسط جامعه نیاز داریم، گفت: در این راستا باید ضمن پایش مستمر سیاست‌های این حوزه به جامعه و خودمان اطمینان دهیم كه جریان تولید مسكن به طور پایدار برقرار بوده و فعالان عرصه به همراه مردم می‌توانند بدون دغدغه برای خانه‌دار شدن آنها تلاش كنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقدام گسترده‌ای در حوزه ساخت مسكن مهر با تعاریف و اشكال مختلف در دستور كار قرار گرفته است كه باید به هر صورت تمام شود. خوشبختانه ما در همان ۳ هفته‌ اول كار خود در وزارتخانه دلایل توقف، ركود و مشكلات موجود در این حوزه را شناسایی كرده و راهكارهای لازم برای خروج از این وضعیت را تبیین كردیم؛ به گونه‌ای كه هیچ موضوع ناشناخته‌ای برای ما در این بخش وجود ندارد مگر آنكه از حیث مشكلات حقوقی خارج از قلمرو فعالیت ما باشد.

این مقام مسئول تصریح كرد: تمامی بخش‌های فنی و مهندسی پروژه‌های مسكن مهر با حضور مسئولین و كارشناسان ذیربط بررسی و اقدامات لازم جهت رفع مشكلات برنامه‌ریزی شده است. این در حالی است كه عوامل شتاب‌دهنده برای اتمام هرچه سریع‌تر واحدها نیز با دقت و همكاری مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال ۹۸ لحاظ شده است.

اسلامی با اشاره به برنامه جدید شركت عمران شهرهای جدید مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسكونی در سطح شهرهای جدید كشور گفت: ما در اوایل انقلاب ساخت حدود ۶۰ شهر جدید را پیش‌بینی كرده بودیم و امروز نیز با هدف جلوگیری از دست‌اندازی به اراضی كشاورزی و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام به ایجاد شهرك‌های اقامتی و گردشگری در برخی از نقاط كشور كردیم كه شركت عمران شهرهای جدید ماموریت پیگیری آن را بر عهده دارد. ماموریتی كه اقدامی راهبردی محسوب شده و علاوه بر افزایش قدرت مالی شركت پتانسیل مالی خوبی را برای خانه‌دار شدن اقشار كم‌درآمد فراهم خواهد كرد.

عضو كابینه دولت تدبیرو امید در خصوص نحوه برخورد با پیمانكاران متخلف بیان كرد: شركت عمران شهرهای جدید باید طبق امور پیمانی با پیمانكاران برخورد كند و اگر شاهد قصوری در این زمینه از سوی سازندگان شد تا حد امكان با گفتگو مشكل را برطرف نماید چرا كه بدون شك پیمانكاران در چگونگی پیشبرد پروژه‌های خود به دانش، تسلط و قدرت كارفرما نگاه می‌كند. بنابراین ما در این بخش به شدت نیازمند تقویت دانش كارفرمایان به ویژه در مسائل حقوقی، فنی و قراردادی هستیم.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به متقاضیان مسكن مهر شهر جدید پردیس بیان كرد: این نوید را به مردم می‌دهیم كه تیم مدیریت با كفایتی در این دوره پروژه‌ها را دنبال می‌كند، به امید روزی كه پردیس به شهری فاخر تبدیل شود، خواهیم بود. هرچند كه جانمایی‌ها ونحوه پیشرفت پروژه‌ها به دلیل مشكلات با برنامه اولیه تفاوت دارد ولی امروز این واقعیت در اختیار ما قرار دارد و سعی داریم آن را به نحو احسن ساماندهی كنیم.

اسلامی در پایان خاطرنشان كرد: قطعا قرارداد اجرای عملیات متروی پردیس-تهران باید دنبال شود چراكه در غیر این صورت به یكی از معضلات آینده این شهر تبدیل خواهد شد. ما باید حواسمان باشد كه پردیس ظرفیت بارگذاری بیشتری به دلیل شرایط جغرافیایی و اكوسیستمی ندارد. به همین دلیل باید در همین مقیاس پاسخگوی مسائل باشد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی