معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به تعلیق پروانه رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه فعالیت ایشان غیرقانونی است.

به گزارش ایسنا، نشست خبری حامد مظاهریان معاون مسکن وساختمان، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی و محمد سعید ایزدی معاون معماری وزیر راه و شهرسازی، عصر امروز در حاشیه نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری برگزار شد.

در این نشست  خبرنگاری پرسید اقای آخوندی وزیر  سابق راه وشهرسازی یکی از دلایل استعفای خود را مخالفت با طرح بکوبیم و بسازیم در برنامه های بازآفرینی شهری عنوان کرده بود آیا در حال حاضر چنین رویکردی در این طرح دنبال می‌شود؟   عشایری در پاسخ گفت: برنامه بازآفرینی شهری عمدتا با حضور آقای رئیس جمهور و در قالب برنامه ریزی توسعه و نوسازی مسکن انجام می‌شود. اما این که چه رویکردی در بافتها دنبال خواهد شد به نوع ساختار آن محله مربوط می‌شود؛ به طور مثال اگر محله تاریخی باشد نمی‌توانیم بکوبیم و بسازیم اما این که در یک نقطه‌ای در حاشیه شهرها ساخت وسازی انجام شده و  با اسکان غیررسمی مواجهیم دیگر نمی‌توان مانند بافت تاریخی عمل کرد و باید نوسازی و بهسازی صورت گیرد بنابراین این که چگونه بسازیم مبتنی بر ساختار موجود محله و ادبیات انتظاری ما است. و مطابق آیین نامه جلو می رویم.

همچنین خبرنگار دیگری از مظاهریان پرسید آقای اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی همواره تاکید می‌کند مسکن با پسوند را قبول ندارم آیا این به معنای پایان مسکن اجتماعی خواهد بود؟ که مظاهریان پاسخ داد: مهندس اسلامی می‌گویند باید مسکن بسازیم حال آن که چه اسمی بر آن بگذاریم اهمیت ندارد؛ تعبیر وزیر این است اقدام عملی در حوزه مسکن انجام شود.

سعید ایزدی نیز در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: در هفته‌های اخیر اعتراضاتی درخصوص طرح توسعه دانشگاه تهران از سوی برخی اهالی صورت گرفت که با آنها دو جلسه برگزار کردیم؛ قرار بود دانشگاه تهران طرحی را به ما ارائه کند که بر مبنای آن در شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم گیری کنیم که متاسفانه تا الان چنین موضوعی محقق نشده ما موظف به شنیدن صبحتهای اهالی شدیم و به بحث بپرداختیم. با شورای شهر، شهرداری و چند سازمان دیگر در خصوص این طرح مذاکراتی داشتیم که معتقدیم این طرح از ابتدا طرح ساماندهی بوده و بعدا با عنوان توسعه ارائه شده است لذا هیچ تصمیمی در این خصوص نگرفتیم و قرار شد با دقت نظر وکارشناسی بیشتردر آینده تصمیم گیری کنیم.

تجدید نظر درطرح جامع وتفصیلی تهران

ایزدی درباره برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای تجدید نظر در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران گفت: خوشبختانه هم اکنون یکی از معدود زمانهایی است که با شهرداری به یک وفاق کامل رسیدیم؛ آقای حناچی خودش سرمدار انضباط شهری هستند و اکنون سکانداری شهرداری تهران را دارند. دو برنامه در این خصوص در دستور کار داریم یکی تجدید نظر طرح جامعی است که نهادها را مجددا احیا کنیم. برای طرح تفصیلی هم برنامه داریم، به طور مثال دره فرحزاد، دره کن، منطقه ۲۲، بلند مرتبه سازی های و بسیاری طرح های دیگر در دستور کار قرار دارند.

با کلیت مالیات بر عایدی سرمایه موافقیم

خبرنگار دیگری از معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی درباره مالیات بر عایدی سرمایه پرسید که مظاهریان پاسخ داد: با کلیت این موضوع موافقیم، اما با دو شرط. اول این که مالیات نیز برای بازارهای موازی نیز وضع شود دوم این که برای دوره رکود، مالیات کارایی ندارد هم اکنون نیزدر دوره رکود قرار داریم بنابراین معتقدیم طرح مالیات بر عایدی سرمایه که هم اکنون توسط مجلس در دستور کار قرار دارد باید از جامعیت لازم برخوردار باشد.

 با کدام وزیر راحت‌تر هستید؟

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کار کردن با اقای اخوندی راحت‌تر است یا اسلامی؟ گفت: نیت این است که دولت مصلحی برآمده از آرای مردم بر سرکار آمده و قصد کار دارد و ما نیز وظیفه داریم به این دولت کمک کنیم و قاعدتا در خصوص ادامه یا عدم ادامه فعالیت خود تصمیم گیر نهایی نیستیم.

وی ادامه داد: در بازه زمانی مسئولیتهای دو وزیر تفاوتهایی وجود دارد که به تحولات اقتصاد کلان برمی گردد؛ در دوره اقای آخوندی متاثر از شاخص‌های اقتصاد کلان شاهد رشد قیمت و رکود بودیم که طبیعتا تصمیات آن دوره متناسب با شرایط هم زمان اتخاذ شد و به شاخص شدن فرصتها انجامید. در دوره اقای اسلامی با توجه به تغییرات در بخشهای اقتصادی، راهبردها تغییر کرد؛ من نیز وظیفه دارم تخصصم را در اختیار دولت قرار دهم. لذا باید به سیاست‌های جدید فرصت بدهیم خودشان را نشان دهند وچیزی که به نفع مردم است اهمیت دارد.

رجبی صلاحیت ریاست در نظام مهندسی را ندارد

حامد مظارهیان در بخش دیگر این نسشت خبری درباره تصمیم گیری وزارت خانه برای ادامه فعالیت رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: اقای رجبی با توجه به تعلیق پروانه اشتغال به کار خود  که توسط وزیر سابق راه و شهرسازی انجام شد از نظر قانونی جایگاه خود را از دست داده است و نمی تواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

امیدواریم خود شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی به این جمع بندی برسد و رئیس جدید را انتخاب کند.

وی با بیان این که وضعیت فعلی ساخت و ساز ایده ال نیست اظهار کرد: فرآیندهای کنترل ساختمان و نظام مسئولیتی باید روشن باشد و ساختمان، قبل از بهره برداری در طی فرآیند ساخت مورد سنجش قرار گیرد؛ این فرآیند هم اکنون مخدوش است زیرا فاقد قانون و آیین نامه روشن هستیم.

وزارت راه و شهرسازی از این نظریه پشتیبانی کرد که باید آیین نامه کنترل ساختمان داشته باشیم، قانون نظام مهندسی نیز باید به روزرسانی شود تا شاهد فصل نوینی در ساخت وساز باشیم در این مسئله مقاومتهایی صورت گرفت زیرا برخی افراد که منافعی در این فرایند داشتند نمی خواهند به راحتی آن را واگذار کنند.

  • منبع خبر : ایسنا