۱۴ آذر زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ در بندر عباس رخ داد که به گفته محققان این شهر استراتژیک کشور در منطقه لرزه‌زا و دارای چشمه‌های متعدد لرزه‌ای قرار دارد؛ از این رو لازم است نسبت به تهیه نقشه گسل‌ها اقدام شود.

شب گذشته چهارشنبه، ۱۴ آذر زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ در بندر عباس رخ داد که به گفته محققان این شهر استراتژیک کشور در منطقه لرزه‌زا و دارای چشمه‌های متعدد لرزه‌ای قرار دارد؛ از این رو لازم است نسبت به تهیه نقشه گسل‌ها اقدام شود.

به گزارش ایسنا، شب گذشته چهارشنبه ۱۴ آذر در ساعت ۲۳ و ۴۲ دقیقه زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ در ۱۳ کیلومتری شمال بندر عباس رخ داد. مختصات کانونی این زمین لرزه به طول رومرکز زلزله به سمت ارتفاعات منطقه محافظت شده گنو و در غرب بزرگراه بندرعباس – شیراز جانمایی شده است. علاوه بر آن رومرکز زلزله در غرب و مجاور نیروگاه برق بندرعباس و در مرکز جمعیتی “ایسین” که متشکل از مراکز جمعیتی متعددی است، قرار دارد.

زلزله به دلیل زمان وقوع شب هنگام توسط اغلب مردم بندرعباس حس و موجب ترس و التهاب عمومی و بیرون آمدن مردم از منازل مسکونی شد. بنظر می‌رسد با توجه به ساختگاه و خاک نرم در بعضی مناطق  بندرعباس و اطراف آن، احساس زلزله توسط مردم در مناطق مختلف، متفاوت باشد. پیش از زلزله ۳.۴، در ساعات و روز قبل سه زمین‌لرزه کوچک به بزرگی ۲.۹ ،۲.۳ و ۳.۳ در غرب بندر عباس رخ داده بود که از سوی تعدادی از ساکنین مناطق غرب بندرعباس این زمین‌لرزه‌ها حس شدند.

دکتر علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گسل مسبب زلزله ۴.۳ بندر عباس توضیح داد: سگمنت‌های گسله‌های لرزه‌زای پیشانی کوهستان در شمال رومرکز زلزله و گسل پیش ژرفای زاگرس در جنوب و مجاور آن نشان می‌دهد که منطقه، تکتونیزه و فعال و در بر گیرنده چشمه‌های لرزه‌ای متعددی است.

به گفته وی بررسی‌های جزئی‌تر نقشه‌ها نشان می‌دهد که احتمالا گسل پیش ژرفای زاگرس مسبب زلزله ۴.۳ بوده باشد. همین احتمال در مورد سه زلزله خفیف غرب بندر عباس در روز و ساعات قبل از وقوع رخداد ۴.۳ وجود دارد.

وی یادآور شد: گسل ZFF در غرب بندرعباس بر روی رومرکز زلزله‌های رخ داده انطباق خوبی را نشان می‌دهد و در ادامه با تبعیت از فرم تنگه هرمز تغییر انحنا به سوی شمال‌شرق داده تا به گسل “زندان – میناب” با راستای تقریبی شمال – جنوبی مجانب و منتهی شود. احتمال دارد ادامه گسیختگی در راستای این گسله (گسلZFF) به سوی شرق موجب شده باشد تا رومرکز زلزله ۳.۴ در شمال شهر بندرعباس واقع شود.

وی تصریح کرد: شهر بندر عباس، شهری مهم و استراتژیک برای کشور است و ضروری است از نظر خطر زلزله به دقت مورد پایش قرار گیرد؛ پیشنهاد می‌شود در فاز اول، امر “تعیین حریم گسل‌های شهر بندر عباس و اطراف آن تا شعاع ۱۰ کیلومتری” بطور جد مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد.

  • منبع خبر : ایسنا