نرخ واحدهای کوچک در تهران، بسته به موقعیت و امکانات آپارتمان‌ها متغیر است؛ اما با نقدینگی کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان می‌توان در جنوب و برخی مناطق مرکزی تهران خانه‌دار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از ایسنا، واسطه‌های ملکی از کساد شدن معاملات مسکن تحت تاثیر عقب‌نشینی هردو طرف عرضه و تقاضا در هفته‌های اخیر خبر می‌دهند. برخی مالکان که معمولا جلوتر از تورم عمومی حرکت می‌کنند نرخهای پیشنهادی را بالا برده‌اند؛ این در حالی است که بازار ظرفیت قیمتهای کنونی را ندارد.

مشاوران املاک مناطق مرکزی و جنوبی تهران می‌گویند که بازار با کمبود فایل‌های مرغوب مواجه شده و این مساله به ایجاد فشار تقاضا برای واحدهای موجود انجامیده است.

یکی از دلایل اصلی رکود معاملات در سالهای اخیر به تعلل فروشندگان مردد مربوط می‌شود. بخصوص در ماههای پایانی سال، مالکان به دلیل ایجاد انتظارات تورمی، فروش را به سال بعد موکول می‌کنند. در هفته‌های اخیر نیز این رفتار بروز یافته است.

از طرف دیگر در دو سال گذشته به دلیل کاهش معاملات، ساخت و ساز دچار افت شده و برودت هوا در زمستان این افت را تشدید کرده است. به همین دلیل واحدهای نوساز کمتری به بازار تزریق می‌شود. برخی سازندگان هم تورم فعلی نهاده‌های ساختمانی را در قیمت واحدهای آماده که دوره ساخت آنها در دو سال اخیر بوده محاسبه می‌کنند.

رشد شدید قیمت مسکن در پنج سال اخیر باعث شده تا متقاضیان به سمت واحدهای کوچک متراژ و قدیمی‌ساز بروند. آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر جایگاه اول را در معاملات آذرماه شهر تهران با ۱۵.۳ درصد به خود اختصاص دادند. واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۴.۸ درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند و خانه‌های ۴۰ تا ۵۰ متر نیز با سهم ۱۰.۶ درصدی از کل معاملات رتبه سوم را از آن خود کردند.

درخصوص ارزش هر واحد مسکونی، واحدهای ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان جایگاه اول را در معاملات به دست آوردند که ۱۳.۶ درصد از کل قراردادها را در بر گرفتند. واحدهای ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومانی با ۱۲.۲ درصد در رتبه دوم و آپارتمان‌های ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان جایگاه سوم را کسب کردند که ۹.۸ درصد معاملات را در بر گرفتند.

شش منطقه‌ی ارزان قیمت در بازار مسکن شهر تهران نیز به ترتیب ۱۸، ۱۹، ۱۶، ۲۰، ۱۷ و ۱۵ هستند که متوسط قیمت هر متر مسکن در این مناطق کمتر از ۲۹ میلیون تومان در هر متر مربع است. در این بین منطقه ۱۸ با قیمت ۲۴.۴ میلیون تومان ارزان‌ترین منطقه‌ی در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود.

هر متر خانه در تهران ۴۸ میلیون تومان

آذرماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران به ۴۸ میلیون تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل ۲.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد. تعداد معاملات نیز ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره بود که ۲۷.۲ درصد نسبت به آبان امسال و ۴.۲ درصد نسبت به آذر پارسال افزایش یافت.