استان قزوین بدون داشتن حتی یک سد آب شرب، به طور فزاینده ای با بحران کم آبی روبه رو است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز، مجوز یک واحد ماسه شویی که برای روستای شترک از توابع بخش محمدیه شهرستان البرز صادر شده بود، به دلایل نامعلوم در زمین های روستای اشنستان از توابع بخش مرکزی قزوین مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است. این در حالی است که مکان درخواست مجوز، با محل حفر آن، حدود دو کیلومتر فاصله دارد و روستای اشنستان نیز مانند بسیاری از مناق دیگر، در سال های اخیر  با معضل کم آبی روبه رو است. جالب توجه اینجاست که اداره کل آب منطقه ای استان قزوین، مجوز این کار را صادر کرده است. این کار با اعتراض اعضای شورای اسلامی و اهالی روستای مذکورقرار گرفته و پاسگاه انتظامی روستای کورانه، از حفر چاه به وسیله واحد مذکور جلوگیری کرده و یک نامه به شماره ۹۰۱۷-۴۲۹۲ به اداره کل آب منطقه ای قزوین ارسال و از حفاری چاه جلوگیری می­شود. اما با عدم تمکین سرمایه گذار، واحد ماسه شویی مذکور به تداوم حفاری اصرار می کند.

اعضای شورای اسلامی روستای اشنستان با مراجعه به آب منطقه ای شهرستان درخواست توقف حفاری را می کنند. لیکن؛ شرکت آب منطقه ای شهرستان اعلام می کند که مجوز صحیح است و هیچ خلافی در این راستا صورت نگرفته است!

سید محمد حسینی، رییس شورای اسلامی روستای اشنستان در گفتگو با خبر نگار ما با بیان این مطلب که با حفر این چاه غیر قانونی که با اهمال مدیران آب منطقه‌ای قزوین و شهرستان البرز همراه است، چشمه دام اهالی روستا خشک خواهد شد. وی افزود؛ هم اکنون، حدود ۵۰ نفر از جوانان روستا با خرید و پرورش دام، به جای  مهاجرت از روستا، اشتغال زایی در زادگاه خویش را انتخاب کردند. این در حالی است که در ماسه شویی مذکور، حداکثر برای ده نفر اشتغال زایی ایجاد خواهد کرد. بدیهی است که این کار، باعث مهاجرت جوانان از روستا به شهر خواهد شد. همچنین؛ بر اثر عبور و مرور خودروهای سنگین، لطمات جبران ناپذیری بر اثر حمل بار با تناژ بالا به جاده روستای اشنستان وارد می کند. به گفته اهالی، جا دارد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین نیز برای جلوگیری از ادامه این روند، اقدامات مرتبط را به عمل آورد.

رییس شورای اسلامی روستای اشنستان بی مبالاتی مسؤولان آب منطقه ای استان قزوین و شهرستان البرز را در مهاجرت روستاییان محرز دانسته و نسبت به این پدیده واکنش نشان داد. سید محمد حسینی تصریح کرد؛ در صورت اصرار به انجام این پروژه، مجوز صادر شده باید به منشأ اولیه خود در روستای شترک باز گردد.

سرکار خانم سمیه دژ، نایب رییس شورای اسلامی روستای اشنستان نیز که در جمع اهالی حضور داشت، خواستار برخورد مسؤولان استان با خاطیان مجوز حفر این چاه شد. وی در گفتگو با خبرنگار بین نیوز بیان کرد؛ اهالی روستا که دغدغه بحران آب و فرو نشست سفره­های آب زیرزمینی وکاهش دبی آب را دارند، از مسؤولان رسیدگی به مشکل مذکور را خواستار شد. وی گفت معضل دیگر، خطرات زیست محیطی است که گرد وغبار واحد ماسه شویی مذکور، موجب تغییر اکوسیستم روستا شده و از این رهگذر، سلامتی اهالی روستا مورد مخاطره قرار خواهد گرفت.

استان قزوین به دلیل کمبود آب و نداشتن توجیه فنی، از داشتن حتی یک سد آب شرب نیز محروم است و پست طالقان که در استان البرز واقع است،صرفاً وظیفه انتقال آب کشاورزی در شهرهای آبیک قزوین، تاکستان و برخی شهرها و روستاها را تأمین می کند. سد مخزنی جدیدالاحداث نهب نیز وظیفه تأمین آب کشاورزی شهرها و روستاهای تاکستان و اسفرورین را به عهده دارد. مردم استان با نگرانی فزاینده ای در زمینه تأمین آب لازم، به ویژه در بخش مرکزی قزوین روبه رو هستند.

کلیه مستندات خبر مدکور، نزد پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز محفوظ است.

 

استان قزوین- بین نیوز- سید مرتضی نصری