بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی ایران یکشنبه نهم تیرماه با مشارکت کشورهایی از جمله ایتالیا، اسپانیا و چین در فضایی بیش از ۱۶ هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش می یابد.

«محمد روشنفکر» رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اضافه کرد: قرار است این نمایشگاه به مدت چهار روز برای عموم بازدید کنندگان دایر باشد و ۱۲ تیر ماه به کار خود پایان می‌دهد.

وی افزود: تعداد ۱۶۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت و آخرین دستاوردهای صنعت کاشی و سرامیک کشورمان در معرض ارزیابی و سنجش بازدیدکنندگان داخلی و بازرگانان خارجی قرار می‌گیرد.

تولیدکنندگان ایرانی پارسال نزدیک به ۴۰۰ میلیون متر مربع تولید کاشی و سرامیک داشتند که ظرفیت نصب شده واحد های تولیدی ۳۵ تا ۴۰ درصد بیش از میزان عرضه محصولات است.

سالهای ابتدایی دهه ۹۰، ایران بین پنج کشور تولیدکننده و صادرکننده کاشی و سرامیک جای داشت، اما اکنون ضمن حفظ جایگاه خود در بین تولیدکنندگان، از لحاظ صادرات براثر شرایط بین المللی در رده های نهم یا دهم جای گرفته است.

به گفته روشنفکر، نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک ایران بستر عرضه با کیفیت ترین محصولات داخلی با مشخصه «گرید A» است و پیش بینی می شود شماری از قراردادها با طرف های خارجی در نمایشگاه امضا شود.

آمار تولید، مصرف، صادرات و واردات کاشی و سرامیک در سالهای ۹۶- ۱۳۹۲ گویای آن است که میزان متوسط تولید در دوره مورد بررسی بالغ بر ۳۸۰ میلیون متر مربع است و مصرف هم در این مدت بطور متوسط ۲۳۰ میلیون متر مربع، در زمینه صادرات هم سال ۹۲ در حالی که رقم ۱۱۴ میلیون متر مربع بود، با افت اندکی در سالهای ۹۳ و ۹۴ روبرو شد، سپس در سالهای ۹۵ و ۹۶ به رقمهای ۱۲۶ و ۱۴۸ میلیون متر مربع رسید.

همچنین میزان واردات در سالهای مورد بررسی کاهشی بود و از ۳.۵ میلیون متر مربع در سال ۹۳ که بیشترین واردات بود، در سال ۹۶ به ۲.۳ میلیون متر مربع رسید.

رئیس انجمن صنفی یاد شده گفت: امروز کاشی و سرامیک ایران با کیفیت و استاندارد روز جهان تولید می شود و قادر است به بازارهای اروپا، استرالیا، کانادا و نیز مکزیک که از بزرگترین تولیدکنندگان است، به دلیل مزیت قیمت رقابتی راه یابد.

  • منبع خبر : ایرنا