متأسفانه در طراحی، اجرا و پایش، هم‌افزایی و هماهنگی بین مسئولان وجود ندارد، چنانکه نظام مهندسی، سازمان استاندارد و شهرداری با یکدیگر هماهنگ نیستند و تصمیمات به صورت جزیره‌ای گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، آئین افتتاحیه اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با حضور تعدادی از مدیران ارشد کشوری و شهری برگزار شد.

در این مراسم معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، حس انسجام اجتماعی را حلقه مفقوده ساختمان‌سازی در دوران معاصر دانست و با بیان اینکه تضاد اجتماعی محصول چنین رویکردی است، تأکید کرد: در عصر حاضر انسجام و هویت اجتماعی به تاراج رفته است و کودکانی که اجداد آنها در روستاها با زندگی عشایری و کشاورزی و با حس اعتماد به نفس و انسان‌دوستی رشد کرده‌اند امروز به دلیل زندگی در حاشیه شهرها خود را فردی ضعیف می‌پندارند و به همین جهت در فرآیند بازآفرینی شهری باید به حاشیه شهرها توجه ویژه ای شود.

علی زینی‌وند، توجه به نظرات مردم، مشارکت‌جویی، گفتمان در حوزه معماری و توجه به ایمنی را از ارکان مهم حوزه ساخت و ساز دانست و گفت: متأسفانه در طراحی، اجرا و پایش، هم‌افزایی و هماهنگی بین مسئولان وجود ندارد، چنانکه نظام مهندسی، سازمان استاندارد و شهرداری با یکدیگر هماهنگ نیستند و تصمیمات به صورت جزیره‌ای گرفته می‌شود.

برنامه جدید جامع شهر اصفهان راهبردی و مسئله‌محور است

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان هم گفت: در برنامه جدید جامع شهر اصفهان که به عنوان یک برنامه راهبردی و مسئله‌محور به عنوان پایلوت کشور درحال تهیه تدوین و اجرا است، اقشاری که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت‌وساز شهر نقش دارند، سهیم خواهند بود.

وحید مهدویان با بیان اینکه مرحله نخست برنامه جدید جامع شهر اصفهان در قالب مرحله تشخیص با رویکرد نوین به همت شهرداری، شورای اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی تهیه و تصویب شده است، افزود: اگر شهرداری اصفهان به عنوان کارفرمای مرحله دوم پروژه تعیین شود، مرحله تجویزی این طرح نیز آغاز خواهد شد.

آغاز «کمپین ساختمان ایمن، شهر ایمن» در اصفهان

عضو هئیت‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران هم با اشاره به حادثه متروپل در آبادان اظهار کرد: در حادثه متروپل همگان انگشت تقصیر را به سمت دیگران می‌گیرند، ولی در چنین حادثه‌ای همه مقصر هستند؛ دانشگاه مقصر است چراکه به درستی آموزش نداده، شهرداری مقصر است که فرآیند صدور مجوزها و تأیید نقشه‌ها را از دریچه سازمان عبور نداده و جامعه مهندسی نیز مقصر است که سهل‌انگارانه با این موضوع برخورد کرد.

امیدرضا ریاحی‌فر با بیان اینکه فرآیندهای اداری قابل اصلاح هستند، اما خدمات فنی و مهندسی را نمی‌توان حذف کرد، تأکید کرد: ایمنی را نباید فدای سرعت کرد، ایمنی نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه ایمنی محدود به دوره اجرا نیست و به فاز طراحی و حتی تخریب بازمی‌گردد، افزود: به دنبال طراحی، اجرا و بهره‌برداری ایمن هستیم و لذا با افتخار اولین «کمپین ساختمان ایمن، شهر ایمن» را در اصفهان آغاز می‌کنیم.