آثار برجای مانده از معماری نشان دهنده آن است که ایران از کانون‌های نخستین شهرسازی، سدسازی و مهندسی بوده‌است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از استان قزوین، سابقه این هنر حداقل از ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح تا عصر حاضر موجود است و پراکندگی و نمونه‌های فراوانی از آن از سوریه تا هندوستان شمالی و کناره‌های چین، از قفقاز تا زنگبار مشاهده می شود که از تنوع خاصی برخوردارند. به طوری که یکی از مورخان برجسته آمریکایی به نام آرتور اپهام پوپ که در کنار زاینده رود در یک مقبره به سبک معماری ساسانی مدفون است، در زمینه معرفی معماری و هنر ایران، نقش بسیار ارزنده ای را ایفا کرده و از کوناکونی بناهای ایرانی در سالیان متوالی، بسیار گفته و نوشته است.
از کلبه‌های دهقانی و قهوه‌خانه و کوشک‌ها گرفته، تا زیباترین و باشکوه‌ترین ساختمان‌هایی که در اقصی نقاط کشور ایران و برخی کشورهای همسایه وجود دارد.
سوم اردیبهشت ماه هر سال، روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار نامیده شده است و روز جهانی معماری نخستین دوشنبه ماه اکتبر در هر سال است. شیخ بهایی حکیم، علامه، فقیه، عارف، ستاره‌شناس ، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار سده ۱۰ و ۱۱ هجری است. روز زرین نکوداشت مردمی‌ترین هنر این سرزمین کهن است. مردمی که هزاران سال در اقلیم‌های گوناگون این دیار، هنر را به شگرف‌ترین گونه ممکن با تمدن و فرهنگ آمیخته‌اند و امروز تبریک بر شما معماران که میراث داران هنر نیاکان هستید. سوم اردیبهشت روز معماری مبارک باد.

استان قزوین- بین نیوز- سید حسین نصری

  • نویسنده : محمد مهدي شیرمحمدي