عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران معتقد است، اگر هیات مدیره صرفا با نگاه منافع سازمانی با مسائل و مشکلات این سازمان مواجه شود، همه آنها قابل حل هستند و ما نباید بگذاریم افرادی از بیرون وارد ماجرا شده و برای سازمان تصمیم بگیرند.

حمزه شکیب: نظام مهندسی ساختمان تهران نباید اجازه دهد افرادی از بیرون برای سازمان تصمیم بگیرند.

حمزه شکیب – عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره اهم استراتژی و برنامه های این سازمان در دوره مدیریتی جدید، اظهار کرد:

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران طی ۲۱ سال گذشته، ۷ دوره مدیریتی به خود دیده و همواره با فراز و فرودهای زیادی به همراه بوده است. بی تردید این سازمان با توجه به نقش حیاتی و کلیدی که در اقتصاد و امنیت روحی و روانی مردم ایفا میکند، در کنار حاکمیت، وزارت راه و شهرسازی بعنوان نماینده دولت، شهرداری و سرمایه گذار از بخش خصوصی، یکی از ارکان مهم در چرخه ساخت و ساز در کشور است که از سوی حاکمیت نقش حیاتی و فوق العاده کلیدی به آن سپرده شده است؛ اما واقعیت این است که تا کنون نتوانسته به وظایف خطیر خود عمل کند.

سازمان در شرایط فعلی نیازمند تغییرات بنیادین و ساختاری است. نقدهایی به عملکرد سازمان نظام مهندسی وجود دارد؛ هم نقدهای بیرونی و هم درون سازمانی، اما این نقدها از نگاه علمی و کارشناسی بیشتر متوجه ساختار سازمان است. معتقدم تعدادی از شرکت ها که طبیعتا به دنبال منافع خودشان هستند با مکانیزم هایی که اساس آن درآمدهای نامشروع است، می آیند که مدیریت سازمان را در اختیار بگیرند. بنابراین تغییر ساختار اساسی و بنیادی در نظام مدیریتی این سازمان نیازمند است که این تکلیف به عهده وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی است.

وی در پاسخ به اینکه، هیات مدیره جدید، چه اقداماتی می تواند در راستای تغییرات ساختاری مدنظر شما انجام دهد و آیا معتقدید تصمیم های سازمان می بایست در جلسات هیات مدیره گرفته شود، توضیح می دهد:

هیات مدیره نمی تواند در خصوص مسائل کلان سازمان تصمیم گیری کند. عموما، هیات مدیره درباره موضوعات و مسائل مختلف جزئی و روزمره سازمان تصمیم گیری می کند. این نکته هم وجوددارد که هیات مدیره می بایست کمیسیون های تخصصی را راه اندازی کرده تا مسائل در آن کمیسیون ها طرح و بررسی شود و بر اساس خروجی آن تصمیم گیری کند. هیات مدیره ابتدا باید تشخیص دهد کدام مورد در کدام کمیسیون ها مطرح شود. اما متاسفانه وجود و عدم وجود این کمیسیون ها اساسا در ساختار فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان تعریف نشده است.

عضو اسبق شورای شهر تهران ” در پاسخ به این سوال که سایر اعضای هیات مدیره نظام مهندسی تهران چقدر  با جنابعالی در طرح رویکردهای فوق هم نظر هستند و اینکه هیات مدیره برای حل مشکلات پیش رو به ویژه در مواجهه با چالش های قدیمی میان سازمان و وزارت راه و شهرسازی، چه سیاستی را باید پیش گیرد” به جماران گفت:

اعضای هیات مدیره جدید که تقریبا ترکیب جدیدی هم نسبت به گذشـته هستند، هنوز جلسات زیادی را کنار هم نبودند و حدود دو ماه هست که جلسات هیات مدیره تشکیل می شود. از طرفی سازمان نظام مهندسی تهران از گذشته تاکنون با چالش های زیادی با نهادهای مرتبط، مواجه بوده که معتقدم اگر هیات مدیره صرفا با نگاه منافع سازمانی با مسائل مواجه شود، همه آنها قابل حل هستند. ما نباید بگذاریم افرادی از بیرون وارد ماجرا شده و برای سازمان تصمیم بگیرند.

عضو هیات مدیره هشتمین دوره مدیریتی نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به اینکه، فرآیند تغییرات ساختاری در نظام مدیریتی و ایجاد کمیسیون ها، چقدر زمان بر است و امیدوار به ایجاد آن هستید، تصریح کرد:

در تغییرات ساختاری مواردی که به سازمان مرتبط است، امر پیچیده و سختی نیست؛ فقط باید اراده آن وجود داشته باشد. با سابقه ای که بنده از حضور در شورای شهر تهران دارم و در آنجا تمام طرح ها از پیشنهاد تا مصوبه سیکل منظم خود را در ارتباط با کمیسیون ها و بررسی های لازم در آنجا، طی می کرد، با قاطعیت می گویم مشکلی برای پیاده سازی چنین سیستمی در سازمان نظام مهندسی نداریم. البته معتقدم تعداد کمیسیون ها باید کاهش پیدا کرده و مثلا به ۵ کمیسیون محدود شود و هر ۵ نفر از اعضای ۲۵ نفره هیات مدیره به عضویت آنها در آیند و در آنجا مسائل مختلف بررسی و پخته شود و نهایتا مصوبه اجرایی شود.

شکیب همچنین درباره موضوع شفافیت عملکرد سازمان نظام مهندسی و همچنین موضوع پاسخگو بودن هیات رئیسه سازمان در قبال هیات مدیره هم گفت:

هیات رئیسه فی نفسه باید مجری مصوبات هیات مدیره باشد. قانون اختیاراتی به اعضای هیات مدیره داده است اما متاسفانه در دوره ششم بدعت بدی گذاشته شد که در همان جلسات اولیه هر دوره، می آیند و اختیارات را به طور کامل به رئیس و هیات رئیسه واگذار می کنند.

به باور بنده این تصمیم از نظر حقوقی هم مشکل دارد چون بنده به عنوان عضو هیات مدیره قطعا نمی خواهم اختیارم را به هیات رئیسه واگذار کنم اما چون اکثریت رای می دهند، این اختیار از من عضو هیات مدیره گرفته می شود.

در چنین شرایطی همواره گروهی از هیات مدیره بر سازمان حاکم شده و همین می تواند ریشه تفرقه ها باشد و فساد در پی آورد که به عدم شفافیت عملکرد سازمان منتهی شود. اختلاس های صورت گرفته موید این مطلب است. همینطور هیات رئیسه که از ابتدا همه اختیارات به او تفویض شده خود را محق می داند به هیات مدیره پاسخگو نباشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران معتقد است، در عین حال سازمان هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند و نیازمند تغییرات بنیادین و ساختاری است. با این اوضاع و احوال مدیریتی موجود سازمان، آینده روشنی نمی توان برای آن متصور بود.

بین نیوز

  • منبع خبر : جماران