مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به دلیل کاهش بارندگی های سالانه حجم ذخیره آب پشت سد طالقان حدود 78 میلیون مترمکعب معادل 29 درصد کاهش یافته که برای مدیریت منابع آبی باید از کشت سیفی جات، کشت های مازاد و محصولات آب بر جداٌ خودداری شود.

به گزارشخبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین، با توجه به کاهش ذخیره آب سد طالقان و ضرورت مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی مهندس ملکی مدیرعامل این شرکت در خصوص ضرورت توجه به کشت محصولات استراتژیک اظهارداشت: در سال آبی جاری تاکنون ۱۵۸ میلیمتر بارش داشتیم که با توجه میانگین  بارش بلند مدت حدود ۲۰ میلیمتر معادل ۱۱ درصد از این میانگین عقب می باشیم.
وی اضافه کرد: در سال گذشته در این ایام میزان بارش ها ۲۰۲ میلیمتر بود که نسبت به سال گذشته نیز چیزی در حدود ۲۱ درصد میزان بارش ها کاهش یافته است.
مهندس ملکی یادآورشد: استان قزوین در محدوده دو حوضه آبریز دریاچه نمک و سفید رود قرار گرفته که در حوضه آبریز سفید رود بزرگ حدود ۱۲ درصد و در حوضه آبریز شور ۲۵ درصد از نظر میزان بارش ها نسبت به سال گذشته عقب هستیم و در شاهرود نیز کاهش بارشها را شاهد بوده ایم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: با بررسی وضعیت بارش شهرستانهای استان نسبت به میانگین بلند مدت نیز بیشترین کاهش بارش ها در تاکستان با ۱۶٫۸ درصد ثبت شده است.
مهندس ملکی اضافه کرد: البته در یکی دو سال گذشته بارشها در جنوب استان نسبت به شمال استان بیشتر بوده بطوریکه در شهرستان آوج نسبت به سال آبی گذشته میزان بارش ها حدود ۳۲ درصد کاهش داشته است و این موضوع باعث کاهش دبی رودخانه ها در این ناحیه نیز شده است.
وی افزود: با کاهش بارندگی ها،  میزان جریان آبهای سطحی نیز کمتر شده و تغذیه دشت قزوین از محل رودخانه ها با مشکل مواجه می شود و اگر روند بارشها همچنان کاهشی باشد در ذخیره میزان آب پشت سد طالقان نیز با چالش جدی مواجه خواهیم شد، لذا باید میزان مصرف را به شدت مدیریت و کنترل نماییم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان داشت: با کاهش میزان ذخیره آب سد طالقان در ماههای آینده بناچار آب کمتری در کانال های آبیاری دشت قزوین جاری خواهد شد و لازم است با همکاری بهره برداران و کشاورزان نسبت به استفاده از این آب دقت و مدیریت بیشتری را اعمال کنیم.
مهندس ملکی ادامه داد: در شرایط کنونی با افزایش برداشت های بی رویه و کم شدن میزان بارش و کاهش نفوذ آب به سفره ها آب زیرزمینی پیش بینی می کنیم سرعت افت آب زیرزمینی بیشتر شود و اگر میزان کشت بهاره کنترل و نظارت نشود با کمبود آب مواجه خواهیم شد، لذا به کشاورزان توصیه می کنیم اولویت آنها باید آبیاری باغات و محصولات استراتژیک باشد و از کشت سیفی جات اکیداً خودداری کنند تا وضعیت منابع آبی در بهار مشخص شود.
وی اضافه کرد: اگر در فصل بهار بارندگی های بیشتری رخ دهد تلاش می کنیم سهم آب بیشتری برای کشاورزان اختصاص داده شود، در غیر این صورت باید شرایط بوجود آمده مدیریت گردد تا در تابستان با چالش و مشکل کم آبی مواجه نشویم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان با اشاره به آخرین وضعیت ورودی آب به سد طالقان نیز یادآورشد: در سال گذشته ورودی سد طالقان ۸ مترمکعب بر ثانیه و خروجی حدود ۴٫۵ مترمکعب و حجم سد ۲۶۵ میلیون مترمکعب اما در حال حاضر حجم سد طالقان به ۱۸۷ میلیون مترمکعب رسیده که با کاهش ۷۸ میلیون مترمکعبی آب پشت سد مواجهیم یعنی حدود ۲۹ درصد ذخیره آب کمتر شده که این موضوع نگران کننده است.

 

استان قزوین- بین نیوز- سید مرتضی نصری