رییس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به اینکه در ۱۹ محله و هفت شهر استان كردستان پروژه‌های اجرايی در دست اقدام وجود دارد که ارزش ریالی پروژه‌ها بيش از ۲۳۰ میلیارد ریال است، گفت: شهرهای مهم استان که جمعیتی بالاتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، دارای ۲۰ درصد بافت‌ ناکارآمد هستند.

مصطفی رضایی، رییس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های بازآفرینی در استان گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان با بهره‌گیری از ظرفیت ستادهای استانی و شهرستانی و همچنین کارگروه‌های ذیل این ستادها پروژه‌های متعددی در بخش‌های کالبدی و غیر کالبدی تعریف کرده و از استان‌های برتر کشور است.

وی افزود: در مجموع در حال حاضر اداره کل راه و شهرسازی در ۱۹ محله و هفت شهر پروژه‌های اجرائی در دست اقدام دارد که ارزش ریالی پروژه‌ها بالغ بر ۲۳۰ میلیارد ریال است.

رضایی تصریح کرد: همچنین بنا به اهمیت تهیه طرح‌های شهری و توجه به بافت‌های تاریخی، اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان با هماهنگی و همکاری و مساعدت شرکت بازآفرینی شهری ایران، ۹ پروژه طراحی شهری در سطح محلات هدف تاریخی استان را در دست اقدام و طراحی دارد که ارزش ریالی این پروژه‌ها نیز بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال است.

این مدیر استانی وضعت پایانی و اعتباری پروژه‌های به اتمام رسیده استان را این‌گونه برشمرد و گفت: در سال ۹۷ پروژه‌هایی مانند پروژه احداث منبع ۲۰۰۰ مترمکعبی محله نایسر سنندج با اعتبار ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال، پروژه احداث مدرسه ۶ کلاسه نایسر سنندج با اعتبار ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۲ ریال، پروژه اجرای شبکه فاضلاب محله قلعه قروه با اعتبار ۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰/۳ ریال، پروژه اجرای شبکه فاضلاب محله تازه آباد سقز با اعتبار ۰۰۰/۰۰۰/۷۰۰/۶ ریال، پروژه بهسازی معابر محله تازه‌آباد سقز با اعتبار ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۷ ریال، پروژه پله‌گذاری معابر شیب‌دار محله کمربندی مریوان با اعتبار ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۶ ریال، پروژه تکمیل مدرسه ۹ کلاسه محله تقتقان و کانون محله فرجه شهر سنندج با اعتبار ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۲ ریال، به اتمام رسیده و به بهره‌برداران واگذار شده است.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین ۵ پروژه دیگر نیز در بخش‌های زیر ساختی و ارتقاء خدمات روبنایی در حال تکمیل بوده که به محض اقدام عملیات اجرایی به بهره‌برداران واگذار خواهد شد .

رضایی وضعیت بافت فرسوه و ناکارآمد در استان را نیز این‌گونه تحلیل کرد و گفت: متأسفانه وضعیت شهرهای استان کردستان از لحاظ وسعت و کیفیت بافت چندان مناسب نیست، به طور کلی مطالعات اولیه در ۷ شهراستان که جمعیتی بالاتر از ۵۰ هزار نفر دارند نشان می‌دهد که ۲۰ درصد سطح شهرهای اشاره شده را بافت‌های ناکارآمد تشکیل می دهد.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت همین شهرها در این سطح زندگی می‌کنند که نشان دهنده نوعی نابرابری و ناعدالتی در تقسیم خدمات در بین ساکنین شهرها است.

رییس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان کردستان در ادامه گفت: این وضعیت سبب ایجاد شکاف اجتماعی در شهرها خواهد شد. بنابراین سعی بر آن است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، تشکیل جلسات ستادهای شهرستانی و استانی و همچنین جریان‌سازی بتوان در طول برنامه ششم توسعه کشور با تجمیع منابع همه دستگاه‌ها نسبت به رفع آسیب‌ها و معضلات فوق اقدام کرد.

رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال مالی ۹۶ استان کردستان از محل ردیف‌های ۱۵۰۲۰۱۲۰۰۴، ۱۵۰۲۰۱۲۰۰۶ و ۱۵۰۲۰۱۲۰۲۲،  ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب داشته که با توجه به پی‌گیری‌های انجام شده و همکاری مهندسان مشاور و پیمانکاران، اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال را جذب و به پروژه‌ها تزریق کرده است که در این زمینه از استان‌های برتر کشور به شمار می‌آید.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی