امیر امینی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره بودجه وزارت راه و شهرسازی و پروژههای در اولویت تکمیل و اجرا اظهار داشت: بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۷ حدود ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که از این رقم چهار و ۵۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شد. ۷۵ درصد از بودجه امسال به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد و میزان تخصیص آن چیزی حدود ۸۰ درصد بود بنابراین در مجموع ۵۷ درصد از قانون برنامه ابلاغ و تخصیص داده شد.
وی ادامه داد: برای بودجه سال آینده هم ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم از ردیفهای متفرقه پیش بینی شده است و سر جمع میزان مجموعه سال آینده به ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می رسد. از این رقم ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه بخش مسکن به غیر از مسکن مهر است و مابقی به بخش حمل و نقل اختصاص دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث تامین بودجه منابع عمومی قابل دسترستر است، گفت: افزایش سهم منابع عمومی در بودجه به این دلیل است که پروژهها با پیشرفت فیزیکی بالا تکمیل شوند و به اتمام برسند. این طبیعی است که با بودجه محدود پروژههای عمرانی برای اجرا اولویت بندی شوند.
امینی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی برای اجرای برنامههای توسعهای به بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد اما آنچه در اختیار داریم ۷ هزار میلیارد تومان است بنابراین راهی جز اولویت بندی پروژهها نداریم.
۵ اولویت برای تخصیص اعتبارات به پروژههای عمرانی
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع با بیان اینکه ۵ اولویت برای اجرای پروژههای عمرانی تعریف شده است، گفت: پروژههایی که در سفرهای رهبری وعده داده شده در اولویت اجرا قرار دارند. همچنین پروژههایی که در سفرهای استانی رییس جمهور کلنگ زنی میشوند، پروژههایی که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند همچنین پروژههایی که با تزریق منابع سال های ۹۸ و ۹۹ به افتتاح میرسند، در اولویت تخصیص منابع قرار دارند.
وی با اشاره به اولویت دیگر در تخصیص منابع به پروژههای عمرانی و توسعهای گفت: یک سری پروژهها به صورت مستمر در حال اجرا هستند مانند پروژههای نگهداری از راهها و خطوط راه آهن و … که بخشی از بودجه این پروژهها به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و نیروی کار اختصاص مییابد بنابراین این پرداختها هم در اولویت قرار دارند.
امینی با تاکید بر اولویت اجرای پروژههای ریلی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم به ریل و پروژههای ریلی توجه نداشت به طوری که در شرایط تنگنای مالی بودجه پروژههای ریلی بالاترین تخصیص را داشته است و در تمام ۵ اولویت ذکر شده برای اجرای پروژهها، طرح و پروژه ریلی وجود دارد که مهم ترین اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی بوده که تا به امروز مراکز استانهای گیلان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به شبکه ریلی متصل شدند.
- منبع خبر : ایلنا
Saturday, 23 November , 2024