یک مجموعه فعال در زمینه ارائه مسکن مقرون به صرفه در آفریقا به نام 14درخت (14Trees) از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت نخستین مدرسه چاپ شده جهان در کشور مالاوی استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از عصرایران، چاپ سه بعدی با گذشت زمان شاهد رشد محبوبیت خود بوده است و امروز حتی شاهد استفاده از این فناوری در بازار ساخت و ساز ساختمان هستیم. پروژه های مختلفی در کشورهای مختلف از جمله آلمان، مکزیک، و چین در حال بررسی این مساله هستند که چاپ سه بعدی چگونه می تواند ساخت و ساز ساختمان را مقرون به صرفه‌تر کند. در این میان، یک مجموعه فعال در زمینه ارائه مسکن مقرون به صرفه در آفریقا به نام ۱۴درخت (۱۴Trees) از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت نخستین مدرسه چاپ شده جهان در کشور مالاوی استفاده کرده است.

۱۴درخت از سرمایه گذاری مشترک بین گروه سی‌دی‌دی (CDC Group) بریتانیا و شرکت چند ملیتی لافارژ‌اولسیم، فعال در زمینه تولید مواد ساخت و ساز، شکل گرفته که برطرف کردن مشکل کمبود مسکن در آفریقا را هدف قرار داده است. همانند دیگر پروژه های ساخت و ساز با استفاده از چاپگر سه بعدی، تیم ۱۴درخت از یک اسکترودر بزرگ برای شکل دادن به دیوارهای ساختمان، پیش از جایگذاری مواردی مانند پنجره ها، درها، سقف و اتصالات مختلف توسط کارگران ماهر، استفاده کرده است. برای چاپ سه بعدی این مدرسه از چاپگر BOD2 ساخت شرکت COBOD استفاده شده است.

این رویکرد می تواند زمان ساخت و ساز و اثر زیست محیطی آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابر ادعای گروه سی‌دی‌سی، این تکنیک ردپای زیست محیطی ساخت و ساز ساختمان های جدید را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. ۱۴درخت برنامه ریزی فعالیت های خود در آفریقا را از اواخر سال گذشته میلادی آغاز کرد و به تازگی نخستین خانه مقرون به صرفه چاپ سه بعدی شده در آفریقا را نیز تکمیل کرده که چاپ دیوارهای آن فقط در ۱۲ ساعت انجام شد.

در کنار کمبود مسکن، مالاوی نیاز شدید به ساخت مدارس جدید دارد و بنابر تخمین یونیسف، این کشور با کمبود ۳۶ هزار کلاس درس مواجه است که ساخت آنها در شرایط عادی به ۷۰ سال زمان نیاز دارد. اما با کمک فناوری چاپ سه بعدی، ۱۴درخت بر این باور است که این شکاف را می توان در مدت ۱۰ سال پر کرد.

نخستین مدرسه این مجموعه در منطقه سالیما ساخته شده است. دیوارهای این مدرسه فقط در ۱۸ ساعت چاپ شده اند که در شرایط عادی به چندین روز زمان برای این کار نیاز بود. سپس این سازه به یک جامعه روستایی در منطقه یامبه انتقال داده شد و کلاس های درس از ۲۱ ژوئن در آن آغاز شده اند.

چاپ سه بعدی و آغاز به کار نخستین مدرسه چاپ شده جهان در آفریقا

به گفته جولیانا کوپانگا چیکاندلا، مشاور آموزش ابتدایی در مالاوی، منطقه یامبه تا پیش آغاز فعالیت مدرسه چاپ شده جدید دارای ۱۲ مدرسه بود و برای ارائه خدمات به دانش آموزان به چهار دبستان دیگر در این منطقه نیاز است. اما به عنوان یک بخش، تقریبا به ۵۰ مدرسه دیگر برای ارائه خدمات نیاز است. دوام و طراحی ساختمان چاپ شده جدید مورد توجه چیکاندلا قرار گرفته و به گفته وی دانش آموزان به فضا و امکاناتی دسترسی یافته اند که قبلا از آنها بی بهره بودند. اکنون، آموزش و یادگیری می تواند درون و بیرون از مدرسه صورت بگیرد.

با تکمیل نخستین مدرسه چاپ سه بعدی شده در مالاوی، ۱۴درخت اکنون به دنبال اثبات هرچه بیشتر این مفهوم با تکمیل پروژه های آینده در کشورهای کنیا و زیمباوه است.