رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از ادغام طرح جابه‌جایی منازل مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان با طرح بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله اخیر در این شهرستان خبر داد.

امید حاجتی رییس شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان با اشاره به برگزاری یک نشست مشترک با حضور وزیر نفت، رئیس بنیاد مسکن کشور، استاندار خوزستان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و جانشین نیروی زمینی ارتش در سازمان برنامه و بودجه کشور برای بررسی ابعاد خسارت زلزله مسجدسلیمان و نحوه جبران این خسارت‌ها گفت: با حمایت‌های وزیر نفت قرار است ۵۰۰ واحد مسکونی که از پیش برای انجام جابه‌جایی ساکنین مناطق آلوده در نظر گرفته شده بود تکمیل شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار است بخشی از واحدهای مسکونی که به دلیل زلزله اخیر دچار آسیب شدند در زمینی که ارتش جمهوری اسلامی در اختیار شهرستان قرار می‌دهد، ساخته شود.

دبیر شورای برنامه ریزی استان خاطرنشان کرد: برای دریافت این زمین باید به ارتش یک زمین معوض دیگر اختصاص داده شود.

تهیه پیش نویس مصوبه دولت برای جبران خسارت ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با تاکید بر اینکه در این نشست به صورت فوری یک پیش‌نویس برای ارائه به هیئت دولت آماده شد، گفت: بر اساس این طرح دولت منابعی را برای ارائه تسهیلات و همچنین کمک های بلاعوض دولتی تعیین می‌کند.

حاجتی افزود: همچنین قسمت مربوط به بازسازی خسارت های زیر ساختی برآورد شده در حال نهایی‌شدن با سازمان برنامه و بودجه کشور و نیز سازمان مدیریت بحران است که متعاقب آن به عنوان مصوبه دومی خواهد بود که قرار است از دولت اخذ شود.

وی یادآور شد: حمایت‌های دولت باعث می‌شود زیرساخت‌ها و منازل مسکونی مردم در شهرستان مسجدسلیمان و بخصوص منطقه گلگیر با سرعت بیشتری بازسازی شوند.

به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با هدف جبران خسارت وارده به واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله اخیر مسجد سلیمان اختصاص مبلغ ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و ۷۴۰ میلیارد ریال بلاعوض و نیز ۲۵۰ میلیارد ریال برای آماده‌سازی و ۳۰۰ میلیارد ریال برای هزینه‌های پشتیبانی جانبی برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد می‌شود.

همچنین قرار است وزارت نفت مبلغ ۵۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض از طریق اعطای تسهیلات بانکی برای اتمام ۵۰۰ واحد نیمه‌تمام به بنیاد مسکن پرداخت کند.

علاوه بر این با نظارت استانداری خوزستان، دارایی‌ها از جمله منازل مسکونی و اراضی مازاد موجود متعلق به شرکت نفت به فروش رفته و منابع حاصل، صرف اتمام پروژه شده یا برای احداث واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله مورد استفاده قرار گیرد.

این درحالی است که پیش از زلزله مسجدسلیمان، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در شورای مسکن استان خوزستان اعلام کرده بود که طی سال های گذشته همه تعهدات وزارت نفت برای جابجایی منازل مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان پرداخت شده و دیگر امکان پرداخت مجدد منابع جدیدی برای وزارت نفت مقدور نیست.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی