آبان سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی با حضور رییس جمهور افتتاح شد و هفته آینده نیز ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی دیگر را افتتاح خواهیم کرد، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ماه چند هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شبکه خبری بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سی و یکمین جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران با موضوع بررسی عملکرد و تقدیر از فرمانداری‌ها و شهرداری‌های فعال در بازآفرینی شهری با حضور مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و رییس ستاد برگزار شد.

در این نشست پس از ارایه گزارش توسط محمود محبت‌خواه مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی استان تهران، عبوری دبیر ستادملی بازآفرینی شهری پایدار کشور ضمن تشکر و قدردانی از زحمات اعضای ستاد بازآفرینی شهرهای استان تهران گفت: در استان تهران در بخش بافت‌های ناکارآمد که شامل بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌شود، اتفاقات خوبی رقم خورده است و شاهد مصوبات قابل توجهی برای بهبود امور در بافت‌های ناکارآمد بوده‌ایم. تلاش‌هایی که در این مدت با مدیریت فرماندار تهران  انجام شد و زحمات دکتر علی اکبری و همکارانشان در سازمان نوسازی شهرداری تهران که جهادی پای کارآمدند و اتفاقات بزرگی را رقم زدند، ارزنده است.

عبوری با بیان این که تا قبل از مصوبه اخیر الحاقی به محدوده ناکارآمد شهر تهران، از مجموع ۶۵ هزار هکتار، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار یعنی ۵ درصد از مساحت شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌داد، تصریح کرد: در این ۵ درصد بیش از ۳۲۱ هزار واحد مسکونی با جمعیت بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر زندگی می‌کردند. شرکت بازآفرینی شهری ایران بر اساس قانون مکلف است با همکاری دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و باقی دستگاه‌های عضو ستاد سالانه ۱۰ درصد از این بافت‌ها را نوسازی کند، همچنین در شهر تهران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ که ۸ سال آن در دولت فعلی بوده است، ۴۰ درصد از این بافت‌ها به طور متوسط سالانه ۴ درصد نوسازی شده است که اتفاق مهمی است و تهران بیشترین میزان نوسازی در کشور را به خود اختصاص داده که این امر جای تقدیر دارد. هر چند از برنامه مکلف عقب‌تر هستیم اما با توجه به تخصیص منابع و مشکلات پیش رو می‌توان گفت کار به شکل مناسب انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری این که ماده ۱۶ قانون نوسازی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که در سال ۸۸ به تصویب رسید، بر حمایت از تولید مسکن تاکید دارد، عنوان کرد: بر این اساس ۵۰ درصد از هزینه‌های صدور پروانه را دولت تقبل کرده و ۵۰ درصد باقی را نیز شهرداری تهران بر عهده گرفته است و باقی شهرداران نیز تا امروز بخش وسیعی از این امر را به تصویب شورای اسلامی شهرهای خود رسانده‌اند.

او در این باره ادامه داد: از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که طی این سال‌ها به عنوان تخفیف صدور پروانه به بافت‌های فرسوده تعلق گرفته است، بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به تهران است که رقم قابل توجهی است. دولت نیز تا پایان سال ۱۳۹۷ تمام این تخفیفات را تسویه کرده و فقط هزینه‌های مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ باقی مانده است که اخیرا توسط شهرداری‌ها در سامانه بدهی‌های سالانه دولت ثبت شده و شرکت بازآفرینی شهری ایران با پیگیری سازمان برنامه و بودجه در حال تامین و تخصیص به سایر شهرداری‌هاست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره ساخت واحدهای مسکونی توسط این شرکت عنوان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن، نوسازی ۱۰۰هزار واحد مسکونی بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران گذاشته شد که از این میزان تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکونی به ما تخصیص یافت که این ۴۰ هزار مورد را به بانک عامل معرفی کردیم و از سوی بانک عامل نیز ۴۰ هزار فقره وام پذیرش شده است که از این تعداد آبان سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی با حضور رییس جمهور افتتاح شد و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز هفته آینده افتتاح خواهد شد‌ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ماه چند هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته عبوری از ۷ هزار و ۳۰۰ واحدی که روز یکشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مربوط به استان تهران است که رتبه اول را در بین شهرهای کشور دارد. او ادامه داد: در کنار اعطای تسهیلات تبصره‌ای و ارزان قیمت، تخفیفاتی که شهرداری‌ها آن را به عنوان یک اهرم به عنوان نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر می‌گیرند، تخفیفات سازمان نظام مهندسی، مصوبات دولت در خصوص بیمه و مالیات به ساخت وساز پکیج مناسبی را به وجود آورده که باعث می‌شود روند نوسازی در کشور سرعت بگیرد.عبوری با اشاره به این که اخیرا نیز با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و موافقت هیات وزیران این تسهیلات افزایش چشمگیری داشته است، تاکید کرد: امروز حدود ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده مشمول تسهیلات فوری و مناسبی از سوی دولت می شود، برای مثال چنانچه توسعه‌گر یا سازنده دارای صلاحیت ماده ۴ از شرکت بازآفرینی شهری ایران باشد و از فناوری‌های کاهش مصرف انرژی استفاده کند،۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می کند که ۱۲۰ میلیون تومان آن تبصره‌ای و با سود ۹ درصد و ۱۸۰ میلیون تومان مابقی با سود ۱۸ درصد است.

همچنین میزان ودیعه برای واحدهایی که برای نوسازی نیاز به ودیعه مسکن دارند، افزایش یافته و تا ۶۰ میلیون تومان ودیعه مسکن با سود ۴ درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر این که باید متناسب با مشکلات روز بافت‌های ناکارآمد در این خصوص تصمیم‌گیری شود، افزود: متاسفانه در استان تهران از ۴۶ شهر و ۱۶ شهرستان فقط ۸ شهر دارای طرح مطالعاتی است که از فرماندار تهران درخواست می‌کنم دستور دهند تا به سرعت و با همکاری شهرداری‌ها تهیه طرح مطالعاتی شهرها در دستور کار قرار گیرد تا مطالعات به روز شهرها را داشته باشیم و بر اساس این مطالعات تصمیم‌گیری‌ها انجام شود.

او در ادامه به ارتباط مستقیم مدیرکل راه و شهرسازی تهران با شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: قطعا مشکلات موجود با همکاری و هماهنگی بین نهادهای عمومی غیردولتی و مجموعه‌های دولتی قابل حل است، هر چند این مشکلات از سال‌های دور تا امروز انباشت شده است اما می‌توان سرعت خدمات‌رسانی به ساکنان بافت‌های ناکارآمد را افزایش داد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در انتهای سال ۹۷ طی تفاهمنامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی منعقد شد، بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری برای حمایت از این بافت‌ها اعتبار تامین شد. او در این باره توضیح داد: از این میزان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به صورت بلاعوض برای اجرای پروژهای رو بنایی و زیر بنایی و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان پشتیبانی تسهیلات تبصره‌ای در نظر گرفته شد. تا امروز از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تبصره ۱۸، ۹۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص ۱۰۰ درصدی پیدا کرده است و ۶۰۰ میلیارد تومان مابقی بر اساس پیشرفت پروژه‌های اجرایی توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، در پایان این جلسه از فرمانداران شهرستان‌های قرچک، قدس، پردیس، رباط‌کریم، بهارستان و نیز شهرداران اسلامشهر، قدس، پاکدشت، باغستان، قرچک، فیروزکوه شمشک، ملارد و وحیدیه تقدیر شد.