قالیباف مجری میز اقتصادی اخبار نیمروزی با بیان اینکه از وزارت راه‌وشهرسازی دعوت کردیم اما دعوت ما را قبول نکردند گفت: بر اساس گزارش اخبار نیمروزی صدا و سیما و بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد معاملات نسبت به آذرماه سال گذشته 73 درصد کاهش داشته است. متوسط قسمت هر متر مربع نیز نسبت به سال گذشته حدود 100 درصد افزایش داشته است.

بخش مسکن حدود ۲۵ درصد کل اقتصاد است و یک سوم سبد هزینه ما را تشکیل می‌دهد. اهمیت بخش مسکن کم نیست. اولا اینکه کاملا داخلی است و وابستگی به خارج ندارد و در نتیجه تحریم روی آن اثر ندارد. دوم اینکه همیشه تقاضا برای آن وجود دارد و ریسکی ندارد. سوم اینکه مسکن انقدر مهم است که دولت ها در همه دنیا سیاست‌های مفصلی برای ان دارند. چهارم آنکه بخش مسکن لوکومتیو اقتصاد است و اگر قرار باشد اقتصاد از رکود خارج شود، مسکن پیشران آن خواهد بود.

قالیباف مجری میز اقتصادی اخبار نیمروزی با بیان اینکه از وزارت راه‌وشهرسازی دعوت کردیم اما دعوت ما را قبول نکردند گفت: بر اساس گزارش اخبار نیمروزی صدا و سیما و بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد معاملات نسبت به آذرماه سال گذشته ۷۳ درصد کاهش داشته است. متوسط قسمت هر متر مربع نیز نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

در بخش میز اقتصاد دکتر افشین پروین پور انتقادات تندی را از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن مطرح کرد که گزیده آنرا می‌خوانیم.

وزارت راه‌وشهرسازی فقط تماشاگر بوده است

به نظر می‌آید تقریبا می شود که سیاست گذاران بخش مسکن کار خاصی را انجام داده اند. بیشتر تماشاگر بدوند . مثل بقیه مردم و سیاست خاصی راعمال نکردند. در بخش مسکن هم سمت تقاضا را شاهد هستیم که هیچ کنترل  و مدیرتی از از طرف دولت نی و هم سمت عرضه.

تقاضای سوداگرانه کنترل نشد و مالیات بر خانه‌های خالی هم عملا رها شد

یکی از مهم‌ترین علت‌ها همین کنترل‌نکردن تقاضای‌های سوداگرانه است که باعث شده ست حباب قیمت به شکلی در بیاید که برخی تقاضاهای موثر از گردونه بازار خارج شدند. همین حالا هم می‌شود کاری انجام داد.  برای مثال مالیات بر خانه‌های خالی که اخیرا شورای نگهبان تصویب و موافقت کرد، متاسفانه هنوز توسط آقای رئیس جمهور ابلاغ نشده و سازمان امور مالیات هم هیچ کاری انجام نداده است.

بانک‌ها کم‌کاری کردند و وزارت‌ راه‌وشهرسازی هم کاری نکرد

بانک‌ها متاسفانه کم‌کاری کردند و می‌کنند. بر اساس آمار سال ۹۸ کمتر از ۲۰ مجموعه تسهیلاتی که داده شده به بخش مسکن اختصاص داشته است. این در حالی که استک همسکن لوکومتیو اقتصاد است. البته نمابع بانکی هم در نسبت با قیمت مسکن توانمندی شارژ کردن سمت تقاضا را ندارد. در واقع اگر هم بانک ها می خواستند همکاری کنند با این حباب قیمتی بانک‌ها نمی‌توانستند جوابگو باشد. باید حباب را کوچک کنیم که قیمت منطقی شود و بعد از سیستم بانکی کمک بگیریم تا تقاضا را پوشش بدهد.

سامانه اطلاعاتی در بخش مسکن ملی عملیاتی نشد

این  مهم پیش‌نیازی دارد و آن هم ایجاد سامانه اطلاعاتی در بخش مسکن ملی است. علی رغم اینکه دولت خودش مصوب کرده تا وزارت راه و شهرسازی این سامانه را تشکیل بدهد و بتواند تقاضای مصرفی و سرمایه ای را تشخیص بدهد، خود سامانه ایجاد نشده، چه برسد به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه را کنترل کند.

از ظرفیت مسکن مهر استفاده نشد

اولا که دولت تا همین الان هم پروژه مسکن مهر را به اتمام نرسانده است. در حالی که می‌توانست واحدهای به جامانده از دولت قبلی را تکمیل کند. دوم اینکه سازنده‌ها برای ساخت‌وسازهای جدید احتیاج به زمین و تسهیلات دارند و دولت می‌توانست در این زمینه کمک کند. دولت نتوانته این دو مورد را حل کند و نتوانسته با دستگاه‌های خودش را هماهنگ کند.

طرح اقدام ملی فقط شعار بود

متاسفانه طرح اقدام ملی مسکن که دولت در ۲ سال اخیر شعارش را داد توفیقی نداشت. به دلیل نبود زمین و تسهیلات نتوانست موثر باشد.

سالانه ۲ میلیون واحد نیاز داریم

اگر بخواهیم از سال ۹۵ نیاز ساخت مسکن را احصا کنیم تا ۱۰ سال بعد یعنی ۱۴۰۵ نیاز ما سالانه حدود ۲ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که ساخته شود.