عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که افزتیش شدید قیمتها و سوق سرمایه ها به بخش کشاورزی باعث کاهش معاملات مسکن شده است، گفت: با توجه به کاهش معاملات پیش بینی می شود قیمت مسکن نزولی شود.

سیدحسین افضلی با اشاره به کاهش ۳۶ درصدی آمار معاملات مسکن در تهران، اظهار کرد: این آمار نشان دهنده کاهش گرایش و رغبت خریداران برای خرید مسکن است، از سوی دیگر در یک سال اخیر قیمت مسکن حدود ۱۱۰ درصد افزایش داشته و این مسئله عملا موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی بیان کرد: کاهش آمار معاملات بازار مسکن در سال جاری نشان دهنده این است که این بازار در وضعیت رکود قرار دارد، حال پیش بینی می شود در این وضعیت، قیمت مسکن روند نزولی پیدا خواهد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل و دلایل کاهش معاملات و خرید و فروش مسکن، هدایت بخشی از نقدینگی جامعه به سمت سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی است، با توجه به افزایش میزان بارندگی در کشور، اراضی کشاورزی از ظرفیت بالایی برای کشت و تولید محصولات برخوردار شده اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در یک سال اخیر با کاهش ارزش پول ملی، مردم برای حفظ سرمایه خود اقدام به سرمایه گذاری در بخش مسکن کردند و این مسئله در افزایش قیمت ها و بروز تلاطم در بازار مسکن تأثیرگذار بود، حال همان سرمایه ها برای کسب سود بیشتر به بخش هایی مانند حوزه کشاورزی هدایت شده اند.

افضلی با بیان این‌که رکود تورمی بازار مسکن کوتاه مدت نبوده و در سال های آتی شاهد تداوم این وضعیت خواهیم بود، اظهار کرد:با افزایش قیمت مسکن و کاهش ارزش پولی سرمایه خریداران، تقاضا برای خرید مسکن کاهش خواهد یافت، از این رو زمانی که تقاضا نباشد، عملا قیمت ها نیز کاهشی می شود.

  • منبع خبر : تسنیم