وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تدوین گزارشی جامع در خصوص سیلاب‌های اخیر در کشور جهت ارائه به رئیس جمهوری تاکید کرد و خواستار رعایت سه نکته؛ تغییرات اقلیمی، رسوب زدایی و حاشیه نشینی در کنار رودخانه‌ها در تنظیم این گزارش شد.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تحلیلی بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جلسه بررسی ایمن‌سازی ابنیه‌های کشور جهت مقابله و پیشگیری از مخاطرات سیل در ساختمان شهید دادمان برگزار شد.

در این جلسه معاونان و مدیران ستادی وزیر راه و شهرسازی از جمله شهرام آدم‌نژاد، امیرمحمود غفاری، خانم فرزانه صادق مالواجرد، سیدقاسم بی نیاز و رضا نفیسی به طور حضوری و علیرضا تابش، محمد شکرچی‌زاده، خیرالله خادمی، مهدی عبوری، سعید رسولی و خانم سحر تاجبخش از طریق ویدئو کنفرانس حضور داشتند و طی آن گزارش کاملی از دلایل وقوع سیل در کشور را ارایه داده و راهکارهای مقابله و پیشگیری از وقوع آبگرفتگی و سیلاب‌ها را بررسی کردند.

اسلامی پس از دریافت گزارش‌ها، بر ضرورت انجام فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی در تمامی طرح‌ها و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در کشور تاکید کرد و گفت: اکنون ما با سه نکته در کشور مواجه هستیم که می‌بایست در تمامی طرح‌ها به آن توجه شود.

وی گفت: نخستین نکته مربوط به بحث تغییرات اقلیمی است که در کشور در حال رخ دادن است. همان‌گونه که شاهد هستید، امروزه ما با بارش‌های سهمگین نقطه‌ای مواجه هستیم که باعث می‌شوند تا دبی‌های سیل آسا در رودخانه‌ها به طور سریع جریان پیدا کنند و در نتیجه خسارت‌های بی‌شماری را پدید آورند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:  در حال حاضر کارشناسان سازمان هواشناسی به طور مرتب درباره دلایل و محل وقوع این سیلا‌ب‌های جدید و چگونگی روی دادن آن‌ها مشغول مطالعه و تحقیق هستند.

وی گفت: نکته بعدی مربوط به رسوب برداری غیر اصولی از رودخانه‌ها، بستر و حریم آن‌ها است که متاسفانه در بسیاری از اوقات از سوی اشخاص یا برخی نهادها رعایت نمی‌شوند و  در نتیجه مشکلات بی‌شماری را پدید می‌آورند.

اسلامی همچنین بر ضرورت بازنگری بر آیین نامه‌ها و بررسی‌ها با لحاظ ابنیه‌های قدیمی به ویژه در مسیرهای آبرفتی تاکید کرد.

ببینید|برگزاری جلسه بررسی ایمن سازی مسیل ها جهت مقابله و پیشگیری از سیلاب های مخاطره آمیز

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته سوم مربوط به ساخت‌و‌سازهایی است که در حاشیه و کنار رودخانه‌ها احداث می‌شوند که لازم است دقت بیشتری روی سیاستگذاری و اجرا در این زمینه صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: اغلب مشکلاتی که در نتیجه وقوع سیل در کشور رخ می‌دهد، مربوط به سکونتگاه‌های غیر رسمی احداث شده در حاشیه و بستر رودخانه‌ها است. در این مناطق یا آب به خانه‌ها راه پیدا می‌کند یا  امکان جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی وجود ندارد.

اسلامی با یادآوری سیلاب‌های اخیر روی داده در استان خوزستان گفت: همچنان که شاهد هستیم، علت عمده وقوع آبگرفتگی در این استان مربوط به مسئله بر و کف و همچنین سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی است.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تدوین گزارشی جامع  در خصوص آبگرفتگی و وقوع سیل در کشور بر اساس سه محور یاد شده تاکید کرد و گفت: تمامی معاونت‌ها هر چه زودتر گزارشی بر اساس نکات یاد شده تهیه کنند تا پس از تجمیع آن‌ها، جهت بررسی و تصویب به هیات دولت و رئیس جمهوری ارایه شود.