بنیاد مسکن در حوزه ساخت و سازهای روستایی حدود ۹۵ هزار واحد مسکونی از سال ۸۴ تا کنون در استان ساخته است.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تحلیلی بین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امین‌عدیلی  معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: بنیاد مسکن در حوزه ساخت و سازهای روستایی حدود ۹۵ هزار واحد مسکونی از سال ۸۴ تا کنون در استان ساخته که این میزان ۳۵ درصد واحدهای روستایی منطقه است.
امین‌عدیلی با اشاره به وجود ۲۷۰ هزار خانه مسکونی در روستاهای سیستان و بلوچستان اظهارداشت: حدود ۵۱ درصد از مردم این استان در روستاها زندگی می‌کنند و روستایی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود که این مهم اهمیت کار در این مناطق را مشخص می‌کند.
او  افزود: پارسال ۶ هزار واحد و در سالجاری هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی محرومان جهت ساخت در روستاهای سیستان و بلوچستان به بنیاد مسکن واگذار شده است.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سیل دیماه اخیر مسوولیت ساخت ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد جدید به بنیاد مسکن واگذار شده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۰۰ واحد روستایی است و در صورت جمع این واحدها با واحدهای ساخت بنیاد مسکن تا پایان امسال و حداکثر سه ماهه اول سال آینده درصد مقاوم سازی واحدهای این منطقه به ۴۳ درصد که برابر با درصد مقاوم‌سازی کشور بوده خواهد رسید.
او  افزود: در بازسازی ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد در سیل دیماه گذشته سیستان و بلوچستان اعتباری معادل یکهزار و ۴۶۵ میلیارد تومان اختصاص یافت.
عدیلی بیان کرد: در مجموع ۲ طرح محرومان؛ سال گذشته با ۶ هزار واحد و امسال با هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی اعتباری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار بنیاد مسکن گذاشته شده است.
او ادامه داد: در بازسازی منازل روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات، ۲۲ میلیون وام بلاعوض در قالب بلاعوض اسکان موقت، بلاعوض احداث واحد و بلاعوض معشیتی و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات معیشتی که در مجموع حدود ۷۷ میلیون به صورت قرض الحسنه و با کارمزد چهار درصد داده خواهد شد.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: در مسکن محرومان ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض با چهار درصد کارمزد داده می‌شود.
او با اشاره به بیمه خانه‌های بهسازی و بازسازی شده در روستاها ادامه داد: مطابق سال‌های گذشته، در قالب مناقصه با بیمه‌ها قرارداد و خانه‌های روستایی تحت پوشش قرار می‌گیرند.
عدیلی با اشاره به اهمیت حضور مردم در امر بازسازی‌ها برای نابودی کلی محرومیت در حوزه مسکن روستایی گفت: در کنار مدیریت ساخت و سازها به وسیله مردم، آموزش‌های لازم و نظارت ناظران نظام فنی روستایی در روستاها به وسیله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان داده خواهد شد.
او  گفت: با اعتبارات موجود در ۲ شهرستان دلگان و کنارک بعد از اجرای ۲ طرح بازسازی و مسکن محرومان، مقاوم سازی واحدها به بالای ۸۰ درصد خواهد رسید که این یک عدد قابل قبول است.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره تفاهم‌نامه‌های این سازمان با سایر سازمان‌ها گفت: در تفاهم نامه پنج جانبه با بهزیستی، بنیاد مستضعفان، راه و شهرسازی و خیران مسکن ساز به ۵۱۸ واحد خانوارهای دارای ۲ فرزند معلول، ۳۶ میلیون کمک بلاعوض و در صورت امکان از طرف بنیاد مسکن زمین به صورت رایگان داده می‌شود.
او ادامه داد: تاکنون ۳۰۰ واحد از واحدهای تفاهم‌نامه پنج جانبه به اتمام رسیده و بقیه در حال انجام است.
عدیلی بیان کرد: پروژه دیگر این تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد است که در آن ۲۰۰ واحد با حدود ۵۰ میلیون تومان کمک بلا عوض برای خانواده‌‍‌های یتیم اختصاص داده خواهد شد.
او  بیان کرد: همچنین طی تفاهم‌نامه با مرکز خدمات حوزه علمیه، ۱۹ واحد برای طلاب در روستاهای سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات ارزنده بانک‌های عامل در تامین منابع مالی ساخت واحدهای در دستور کار افزود: برای اجرای پروژه‌ها در زمانبندی مشخص این بانک‌ها باید به صورت جهادی پای کار بوده تا منابع مالی بموقع به دست مردم رسیده زیرا با افزایش قیمت‌ها متقاضیان به شدت ضرر خواهند کرد.