معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ضمن نام بردن از مجموعه رازی به عنوان نخستین مجموعه تاریخی- گردشگری شهرداری تهران، بهره برداری از این پروژه را حاصل تسریع روند اجرای آن در دوره پنجم مدیریت شهری دانست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بین نیوز از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مهندس صفا صبوری دیلمی که در مراسم آغاز بهره برداری از مجموعه تاریخی- گردشگری رازی سخن می گفت، ضمن اشاره به آغاز مقدمات ساخت این مجموعه در دهه هفتاد هجری شمسی، یادآور شد: زمانی که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۳۸۹ اجرای این پروژه را به دست گرفت، کار به خوبی پیش رفت اما سرعت اجرا متناسب با برنامه نبود.

وی با یادآوری مشکلات مالی پروژه احداث مجموعه تاریخی- گردشگری رازی در زمان تحویل به دوره پنجم مدیریت شهری، خاطرنشان ساخت: از ۳۰ ماه پیش که شهردار تهران دستور داد تمام پروژه‌های جنوب تهران با همت و سرعت بیشتری اجرا شود، تعدادی پروژه مورد توجه قرار گرفت که یکی از این پروژه‌ها مجموعه تاریخی- گردشگری رازی بود. گاهی اوقات در روزهای جمعه بیش از ۲۰۰ نفر در این مجموعه درحال فعالیت بودند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با بیان آنکه مجموعه رازی در زمینی به مساحت چهار هکتار احداث شده است، یادآور شد: این مجموعه، فضایی بیش از ۳۱ هزار متر مربع با چهار سالن وسیع دارد. مجموعه رازی نخستین مجموعه تاریخی-گردشگری شهرداری تهران است و هزینه قابل توجهی صرف تکمیل و آماده سازی آن شده است.

وی با اشاره به احداث مجموعه رازی در طول سالیان متمادی، از برآورد قیمت روز پروژه به ارزش بیش از یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: مجموعه رازی یکی از کم نظیرترین مجموعه‌های تاریخی-گردشگری است. این پروژه دارای فضاهای متعدد از جمله موزه، کتابخانه، آمفی تئاتر روباز، چهار سالن همایش با ظرفیت ۱۰۰ تا ۹۰۰نفر، گالری‌های متعدد و … است.

مهم ترین فضایی که در مجموعه رازی وجود دارد، یک سایت کاوش تاریخی است که در فاصله میان مجموعه رازی تا دیوار محوطه برج تاریخی طغرل قرار دارد و شهرداری تهران مصمم است ضمن رایزنی با سازمان میراث فرهنگی، مقدمات آغاز کاوش ها در این سایت را فراهم کند.

مهندس صبوری با تاکید بر اینکه کارکرد مجموعه تاریخی- گردشگری رازی منحصر به منطقه ۲۰ نبوده و در واقع متعلق به همه شهروندان تهرانی است، ابراز امیدواری کرد بهره برداری از این مجموعه سبب جبران کمبود سرانه های توسعه در منطقه ۲۰ شود.

وی با بیان اینکه پروژه های متعددی در جنوب تهران درحال اتمام است، افزود: برای مثال پروژه بزرگراه ۷۶ متری شهید رستگار در جنوب شرقی پایتخت به اتمام رسیده است و به زودی شاهد بهره برداری از فاز نخست بزرگراه ۷۶ متری شهید بروجردی در جنوب غربی تهران خواهیم بود. این پروژه‌ها بیش از ۱۰ سال درحال اجرا بودند و در این دوره از مدیریت شهری تسریع شدند.

به گفته مهندس صبوری، پروژه احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) که فاز نخست آن در این دوره مدیریت شهری به اتمام می رسد، از دیگر پروژه های جنوب تهران محسوب می شود که اقدامی کم نظیر در سطح جهانی است. شهرداری تهران توانست مشکلات اجرای این پروژه را با راه آهن حل کند و هزینه تملک را به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان پرداخت نماید.