در حالی پرداخت وام ۱۶۰میلیونی بانک مسکن فقط مختص به تهران است که معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه گفته زوجین می‌توانند با ۱۶۰میلیون تومان در شهرهای جدید مسکن مناسبی خریداری کنند. سقف وام مسکن در شهرهای جدید ۸۰میلیون تومان است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی که دی‌ماه سال گذشته جایگزین حامد مظاهریان شد، طی اظهاراتی عجیب عنوان کرده که زوج‌های جوان می‌توانند با ۱۶۰میلیون تومان وام صندوق پس‌انداز یکم در شهرهای جدید، مسکن مناسبی خریداری کنند، در حالی که بر اساس ضوابط و مقررات پرداخت وام این صندوق، امکان پرداخت وام ۱۶۰میلیون تومانی در شهری مانند اندیشه یا پردیس به‌عنوان دو شهر جدید وجود ندارد.

مازیار حسینی معاون وزیر راه درباره صندوق پس‌انداز یکم با بیان این‌که تقاضا برای پس‌انداز در این صندوق وجود دارد، اما نرخ افزایش سپرده نسبت به گذشته کم شده است، گفته است: سیاست ما به سمت مسکن‌دار شدن خانه اولی‌هاست و برای این افراد مسکن ۵۰ تا ۷۰متری ایده‌آل است و با دریافت تسهیلات می‌توانند به‌تدریج واحد‌های خود را بزرگتر کنند.

وی با بیان این‌که یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی، تنوع‌بخشی سیستم‌های تأمین مالی است، افزود: صندوق پس‌انداز مسکن یکم یکی از روش تأمین مالی است که علاوه بر آن درصدد هستیم تا روش‌های دیگر تأمین مالی، چون اوراق رهن مسکن، اوراق رهن ثانویه و رفتن از بازار پولی به سمت بازار سرمایه را در دستور کار قرار دهیم. در آینده نزدیک سبدی از روش‌های تأمین مالی را تهیه خواهیم کرد و در شورای‌عالی مسکن مطرح می‌شود.

وی با اشاره به این‌که روش‌های تأمین مالی در بسیاری از کشور‌ها تجربه شده و باید با تنوع بخشی مسکن، توانایی خانه‌دار شدن را افزایش دهیم، تصریح کرد: «در پایان سال ۹۷ در شورای عالی پول و اعتبار افزایش سقف تسهیلات تصویب شد. تسهیلات انفرادی در کلانشهر‌ها به ۱۰۰میلیون تومان و زوجین به ۱۶۰میلیون تومان رسید. یک زوج می‌توانند با ۱۶۰میلیون تومان مسکن مناسبی در شهر‌های جدید خریداری کنند».

به گزارش تسنیم، بر اساس ضوابط و مقررات تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در کلانشهر تهران برای هر نفر ۸۰میلیون تومان وام خانه اولی پرداخت می‌شود، یعنی ۱۶۰میلیون تومان برای یک زوج. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت مبلغ وام به ۶۰میلیون تومان برای هر نفر و ۱۲۰میلیون برای یک زوج کاهش می‌یابد.

در شهرهای جدید مانند پردیس، اندیشه، پرند و… نیز سقف وام خانه‌اولی‌ها ۴۰میلیون تومان برای هر نفر و ۸۰میلیون برای زوجین است. انتقال وام از تهران به شهرهای دیگر چه شهرهای جدید مد نظر معاون وزیر راه و شهرسازی و چه شهرهای قدیمی مثلاً کرج امکان‌پذیر است، اما زوجین نمی‌توانند از سقف ۱۶۰میلیون تومانی وام در تهران برای خرید خانه در چنین شهرهایی استفاده کنند.