معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست که پیش از این مدعی بود سد لاسک برای تامین آب شرب در گیلان قرار است ساخته شود، حالا می‌گوید اهداف این سد هم شرب و هم تامین آب کشاورزی است و با علم به اینکه نزدیک به یکصد هکتار جنگل تخریب می‌شود این مجوز را صادر کرده است.

مسعود تجریشی که خود مجوز زیست‌محیطی این سد پر سر و صدا را صادر کرده، می‌گوید: در اجرای این پروژه حدود ۹۴ هکتار جنگل تخریب می‌شود و این امر منجر به کاهش کیفیت آب در حوضه تالاب انزلی خواهد شد که به‌منظور جلوگیری از فرسایش اراضی و بهبود کیفیت منابع آبی و همچنین برآورد میزان پاکتراشی جنگل، هزینه و منفعت طرح ارزیابی شده است.
به گزارش سازمان محیط‌زیست، ‌او خاطرنشان کرده با توجه به اصل حفاظت و صیانت از جنگل‌های شمال کشور، مجری طرح مذکور متعهد و ملزم به همکاری با سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیز‌داری کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای احیای جنگل و اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوضه تالاب شده است. همچنین غنی‌سازی اراضی حاشیه سد از طرف منابع طبیعی استان به شرکت آب منطقه‌ای اعلام نظرشده و مسئولیت هرگونه تخریب و آلودگی محیط‌زیست ناشی از فعالیت طرح تا شعاع تأثیرگذار و ضرورت جبران آن به نحو مقتضی به‌عهده کارفرما و مجری طرح است.
تجریشی تصریح کرد: این پروژه باعث رونق تولیدات کشاورزی و افزایش اشتغال و درآمدزایی برای کشاورزان و رضایت مردم محلی خواهد شد و همچنین سبب جمع‌آوری و کنترل آب‌ها به‌منظور جلوگیری از هدرروی آب می‌شود. او افزود: با توجه به موارد فوق‌الاشاره نگرانی‌های شاکیان در موضوعات مختلف قبل از صدور مجوز طرح مدنظر بوده و مجوز زیست‌محیطی برای طرح مذکور با درنظر گرفتن تمام جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی صادر و برای حصول اطمینان از رعایت آنها از مجری طرح تعهدات لازم زیست‌محیطی اخذ شده و در نهایت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان موظف به نظارت و پیگیری به‌منظور حسن انجام تعهدات خواهد بود.

  • منبع خبر : همشهری