اسلامی گفت: برای تحقق اهداف و اجرای پروژه‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف وزارت راه، نیازمند بانک توسعه‌ای هستیم.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جلسه شورای عالی مسکن که به بررسی بسته بانک عامل بخش مسکن در خصوص راهکار‌های رونق دادن به بازار مسکن و همچنین بررسی اقدام شرکت بازآفرینی شهری در احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با رویکرد بازآفرینی شهری اختصاص داشت، از افتتاح پروژه‌های طرح اقدام ملی در ۱۰۰ نقطه با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس خبر داد.

وی در این جلسه با یادآوری اینکه الزاماً روش‌های سنتی که تا امروز انجام می‌شدند، پاسخگو نیست و باید روش‌های جدیدی به کار گرفته شود تا بتوان به اهداف تولید مسکن دست یافت، گفت: معتقدم باید راهکار‌های مبتنی بر بازار سرمایه را تقویت کنیم. اگر بتوانیم پروژه‌های بزرگ وزارت راه و شهرسازی را به شکل سهام درآورده و سهام آن را در فرابورس عرضه کنیم. با این روش، نقدینگی خوبی فراهم می‌شود و می‌توان از محل سهام، پروژه را با مزیت‌هایی که برایش ایجاد می‌شود، پیش ببریم.

وزیر راه و شهرسازی تعامل با مجلس را در خصوص رونق دادن به مسکن، رویکردی مناسب خواند و گفت: قطعاً هرگونه ساخت و سازی در چارچوب ضوابط طرح‌های جامع و هادی انجام می‌شود. در عین حال در مناطقی که امکان افزایش تراکم بر اساس ضوابط وجود دارد، اقدام می‌کنیم تا در این زمینه، گشایشی حاصل شود و بتوان مشکل مسکن خانوار‌های کم درآمد و متوسط را برطرف کرد.

تشکیل کنسرسیومی از بانک‌ها برای تامین مالی ساخت و ساز

وی راهکار مناسب دیگر را به منظور تأمین منابع مالی پروژه‌های مسکن، ایجاد کنسرسیوم بین بانک‌ها عنوان کرد و گفت: بانک ملی بیش از ۴۰ درصد نقدینگی را در اختیار دارد. به همین دلیل ایجاد کنسرسیومی بین بانک‌ها می‌تواند مشکلات مردم را در حوزه مسکن حل و فصل کند.

اسلامی به بسته‌های بانک عامل بخش مسکن برای رونق دادن به بازار مسکن اشاره کرد و افزود: نیازمند آن هستیم که این بانک به بانک توسعه‌ای تبدیل شود و باید برای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این مهم نهادینه شود که برای تحقق اهداف و اجرای پروژه‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی، به‌ویژه مسکن نیازمند بانک توسعه‌ای هستیم.

افتتاح پروژه‌های طرح اقدام ملی با حضور رئیس جمهور

وی افزود: افتتاح پروژه‌های طرح اقدام ملی که با همکاری معاونت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهر‌های جدید، شرکت بازآفرینی شهری و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث می‌شود در ۱۰۰ شهر به صورت ویدئوکنفرانس به زودی با دستور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

اسلامی همچنین ایجاد روحیه امید بین مردم را برای رونق دادن به بازار مسکن، اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و افزود: نباید اجازه بدهیم که خدشه‌ای به امیدواری مردم برای خانه دار شدن وارد شود. بدین معنا باید تلاش خود را به کار ببندیم تا این مهم به سرانجام برسد.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: باید برنامه‌ای که توسط دولت در خصوص مسکن اعلام شده ۱۰۰ درصد و بدون هیچ خدشه‌ای عملیاتی و اجرایی شود. برای تأمین منابع آن باید همه تلاش کنیم.

وی با تأکید بر لزوم بسیج تمامی قوا برای حل مشکل مسکن در کشور، خاطرنشان کرد: از تمامی ظرفیت‌های لازم در خصوص رونق مسکن استفاده خواهیم کرد.

۴ شرکت پتانسیل خوبی برای ساخت و ساز دارند

وی دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری و شرکت عمران شهر‌های جدید را دارای پتانسیل‌های خوبی برای ساخت و ساز برشمرد.

اسلامی با تاکید بر این مطلب که ساختمان‌سازی جلوه‌ای از تمدن است، خواستار سرعت دادن به پروژه‌های بازآفرینی شهری در سراسر کشور شد و گفت: کمیته معماری و تشکیل آن در بافت‌های فرسوده به منظور هویت دادن به ساخت و ساز‌ها بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در بافت‌های ناکارآمد تاکید بر مقاوم سازی است و در این زمینه توجه ویژه‌ای در بافت‌های فرسوده به عمل آید.

در این جلسه، راهکار‌های ارائه شده توسط بانک عامل بخش مسکن در بازار سرمایه شاملِ استفاده از صندوق‌های زمین و ساختمان، استفاده از صندوق املاک و مستغلات، استفاده از صندوق‌های جسورانه، پذیرش مسکن در بورس کالا، انتشار اوراق سلف مسکن و انتشار اوراق رهنی بحث و بررسی شد. همچنین، راهکار‌های مبتنی بر بازار پول نیز شاملِ افتتاح حساب سپرده شاخص مسکن، تخصیص منابع صندوق توسعه ملی در طرح ملی بازآفرینی شهری، افزایش سرمایه بانک، تکمیل زنجیره ارزش مسکن، پیاده سازی بانکداری شرکتی و استفاده از پتانسیل شعب جهت توسعه ابزار‌های مالی مرتبط با صنعت مطرح شد.

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان، فرزانه صادق‌مالواجرد معاون معماری و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سیدمحمد پژمان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علی نبیان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن، امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، منوچهر خواجه‌دلویی معاون ساختمان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به همراه تعدادی از مدیران کل و کارشناسان بخش مسکن از جمله اعضای حاضر در این جلسه بودند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان