اسفند ۱۴۰۱ می‌رود تا به دومین ماهی تبدیل شود که داده‌‌‌های مربوط به معاملات مسکن در پایتخت در واحد آماری بانک مرکزی حبس شده است. ماه گذشته نیز بانک مرکزی از انتشار گزارش وضعیت بازار مسکن مربوط به دی ماه خودداری کرد و اکنون نیز اطلاعات مربوط به بهمن‌‌‌ماه بازار مسکن محبوس مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از «دنیای‌اقتصاد»، تردیدی وجود ندارد که آمارهای مربوط به معاملات قیمت مسکن دی و بهمن موجود است اما منتشر نمی‌شود. به همین خاطر اطلاق عنوان «حبس» به عدم‌انتشار گزارش‌‌‌های روتین ماهانه از حجم معاملات و تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران توسط بانک مرکزی، بیراه نیست. شکی نیست که معاملات در بازار مسکن زمستانی پایتخت متوقف نشده است، کمااینکه اگر بانک مرکزی از انتشار گزارش کامل وضعیت بازار مربوط به دی‌‌‌ماه خودداری کرد، مرکز آمار ایران در اوایل بهمن در قالب گزارش شاخص قیمت مسکن تهران به روش هدانیک، اطلاعات اولیه از برخی مختصات مهم بازار در اولین ماه زمستان را منتشر کرد.

با این حال گزارش‌‌‌های مرکز آمار فاقد اطلاعاتی مثل تغییرات قیمت و حجم معاملات به تفکیک مناطق بیست‌‌‌ودوگانه بوده و ابزار کافی برای تحلیل روند بازار مسکن محسوب نمی‌شود. انتظار کارشناسان، رسانه‌‌‌ها و فعالان بازار مسکن برای انتشار گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن دی ماه به قاعده یک ماه طولانی شد و با پایان یافتن بهمن این گزارش عملا از قفسه‌‌‌های بانک مرکزی خارج نشد.

 اکنون نیز ۱۳ روز از شروع اسفند ماه می‌گذرد و در حالی که انتظار می‌‌‌رفت طبق روال همیشه قبل از دهم هر ماه، گزارش بانک مرکزی در این حوزه انتشار عمومی پیدا کند، هیچ خبری در این رابطه نیست.

مدیران مربوطه که به هر دلیل تصمیم به خودداری از انتشار آمار شفاف از وضعیت بازار مسکن گرفته‌‌‌اند باید در جریان عواقب این تصمیم باشند و بدانند که حبس آمار موجب می‌شود نقش مثبت بانک مرکزی در تامین روشنایی این بازار که تا قبل از زمستان ۱۴۰۱ ایفا می‌‌‌شد، به یک نقش منفی در برابر طیف فعالان بازار مسکن تبدیل خواهد شد.

گزارش‌‌‌های ماهانه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران از جنس یک روشنایی اگرچه حداقلی بود که به این بازار تابانده می‌‌‌شد و ابزاری مطمئن برای تحلیل روندها در بازار مسکن به شمار می‌‌‌آمد اما اکنون جای این روشنایی حداقلی نیز خالی است.

در کنار بانک مرکزی، نهاد آماری دیگری در کشور نیز وجود دارد که گزارش‌‌‌های مربوط به بخش مسکن در تهران و کشور را ارائه می‌کند و آن مرکز آمار ایران است؛ اما گزارش‌‌‌های این نهاد نیز عموما با تاخیر قابل‌توجه و بعضا تا حدود یکساله منتشر می‌شود و در حکم داده‌‌‌های آماری کهنه‌‌‌ای است که چندان به کار سرمایه‌گذاران ساختمانی و فعالان بازار مسکن نمی‌‌‌آید.

این تاریکی تقریبا مطلق که در بازار مسکن پایتخت حاکم شده است، تنها برای یک گروه نفع دارد و آن، گروه ملاکانی است که درصدد فعالیت اقتصادی غیرمولد در بازار مسکن هستند و هرچه روندها در این بازار نامشخص‌‌‌تر باشد، راه برای سوداگری آنها بازتر است.

همواره گروهی در بازار مسکن حضور دارند که از ارائه اطلاعات گمراه‌‌‌کننده به طور مستقیم یا غیرمستقیم منتفع می‌‌‌شوند و در خاموشی بازار، دست آنها برای جهت‌‌‌دهی به فعالان بازار مسکن اکنون بازتر از همیشه است.