تنها راه توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی که سبب ایجاد فرصتهای شغلی برای مهندسان و کارگران می‌شود توسعه صنعتی ساخت وساز است و دولت باید ازصنعتی‌سازی حمایت کند.

احمد خرم در گفت وگو با خبرنگار «صما» با اشاره به سابقه صنعتی‌سازی در کشور که به گفته وی به نیم قرن پیش باز می گردد تاکید کرد: شهرک های اکباتان و آپادانا که بالغ بر ۴۰ سال پیش ساخته شده اند دو نماد صنعتی‌سازی در کشور ما هستند که به بهترین شکل ممکن ساخته شده اند و همانند کوه سرپا ایستاده اند.

وی با تاکید براینکه ساخت و سازبه روش قالب تونلی یکی از بهترین شیوه های صنعتی‌سازی است که از کارآمدی بالایی برخوردار است خاطرنشان ساخت: دستگاه ها و تجهیزات مربوط به ساخت و ساز به روش قالب تونلی نظیر دستگاه ماسه شور، شن شور و… سالیان سال است که در شهرک اکباتان رها شده است و خاک می‌خورد و کسی گوشش بدهکار این حرف نیست که استفاده از روش قالب تونلی که توسط فرانسوی‌ها به ایران آمده است تا چه میزان کارآمد است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در یک برهه بکارگیری روش قالب تونلی در کشور ما باب شد و در ساخت برخی از ساختمان‌ها در شهرک قدس از این روش استفاده شده خاطرنشان ساخت: پس ازانقلاب عمده ساختمان‌سازی ها به روش سنتی و به شیوه بتنی که اجرای آن بسیار زمان ابراست اجرایی شده است، این در حالی است که روش قالب تونلی که با مولفه‌هایی نظیر سریع سازی، ارزان سازی، مقاوم سازی و انبوه سازی همراه است به فراموشی سپرده شده است.

خرم با یادآوری این موضوع که طی یک دهه اخیر ساخت و ساز به روش اسکلت فولادی در ساخت وسازها باب شده است تاکید کرد: در ساخت وسازها شاهد آن هستیم که فرآیند صنعتی‌سازی طی یک دهه اخیر به روش اسکلت پیچ ومهره ای بوده که در سطح شهر این تکنیک به عنوان یکی از تکنیک های رایج در ساخت و سازها مورد بهره برداری قرارگرفته است و در دودهه اخیر بکارگیری آن در ساخت و سازها باب شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی چاره‌ای جزء حمایت از صنعتی‌سازی نداریم تاکید کرد: تنها راه توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی که سبب ایجاد فرصتهای شغلی برای مهندسان و کارگران می‌شود توسعه صنعتی ساخت وساز است و دولت باید ازصنعتی‌سازی حمایت کند.