معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سالانه بیش از ۴۰۰ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های فعال در کشور صورت می‌گیرد، تاکید کرد: برای رسیدن به هدف کاهش خطرات ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی، نیازمند همراهی سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها در سراسر کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از ایسنا، ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی کارفرمایان در کارخانه‌ها، سازمان‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی است و عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروهای کار می‌تواند به وقوع حوادث و آسیب‌های شغلی منجر شود.

امروزه بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی یکی از اهداف مهم بازرسان کار به شمار می رود که در کاهش هزینه های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری، امنیت شغلی و ایجاد انگیزه در کارفرمایان اثرگذارند از این رو هر چه نظارت بر کارگاه ها و محیط های کارگری کامل تر و به روزتر باشد، موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

علی حسین رعیتی فرد – معاون روابط کار تعاون کار و رفاه اجتماعی – اخیراً و در حاشیه اجرای مانور «طرح بازرسی ضربتی از کارگاه های پرخطر» که به صورت هم زمان در سراسر کشور انجام شد بر رعایت موارد ایمنی محیط کار تاکید کرد و گفت: ضریب حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی نسبت به دیگر کارگاه ها بسیار بالاتر است و به همین دلیل بازرسی های این طرح ضربتی با تمرکز بر این کارگاه ها انجام شده است.

آنطور که وی گفته ۴۸ درصد فوتی ها در کارگاه‌های ساختمانی رخ می دهد و آسیب های ناشی از کار مشکلات بسیاری برای افراد، کارگاه ها و خانوارهای کارگری ایجاد می کند.

به گفته رعیتی فرد، در حوزه ایمنی و بهداشت محیط کار، ضعف قوانین و مقررات وجود ندارد و ۲۱ هزار کمیته حفاظت فنی در کشور فعال است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سالانه بیش از ۴۰۰ هزار بازرسی کار از کارگاه‌های فعال انجام می‌شود و حدود ۸۰۰ بازرس کار در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: به شعار ایمنی قبل، حین و بعد از انجام کار اعتقاد داریم و برای رسیدن به هدف کاهش خطرات ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی، نیازمند همراهی سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها در سراسر کشور هستیم.

هم اکنون در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار ناظر درون کارگاه‌ها، مسئولیت بازرسی را برعهده دارند و بر اساس اعلام معاون وزیر کار ۴۰۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های فعال در سال صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، به دنبال عضویت ایران در مقاوله نامه‌های جهانی ایمنی، ارتقای فرهنگ ایمنی و صیانت از نیروی کار در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و برابر آمارها در دولت سیزدهم ۳۶۰ هزار فقره بازرسی به منظور نظارت بر مقررات ایمنی کارگاه‌ها انجام شده است.